The Folklore Company är e-handeln som skulle få svenskarna att både köpa broderier och brodera själva. Men nu har de tvingats lägga handarbetet på hyllan och gå i konkurs.
Siffrorna för 2022 är ännu inte inne men under 2021 hade omsättningen vuxit från 3,5 till 3,8 miljoner. Med tillväxten kom dock också en svällande förlust på 797 000 kronor. Delvis på grund av den fruktade cookiedöden och Apples uppdatering, som gjorde det svårare att spåra användare, som blev ett dråpslag mot flera aktörer.
Året inleddes med en fortsatt fin tillväxt, med omsättningsökningar på 80 till 180 procent jämfört med 2020. Dock fick vi med början av april se en kraftig inbromsning. Detta till följd av uppdateringar av IOS programvara, samt striktare hantering av cookies som implementerades internationellt. Detta begränsade framför allt möjligheterna till spårning i marknadsföringen, något som påverkar annonseringens träffsäkerhet och resulterade i bland annat högre kundanskaffningskostnad och sämre annonskvalitét, förklarar man i årsredovisningen.
Bolaget har uppvisat röda siffror sedan 2017. Värst var det 2019 med en omsättning på 3,2 miljoner och en förlust på 3,8 miljoner kronor. Året efter hade den krympt till beskedliga 60 000 kronor, och vad som sen hände 2021 vet ni ju redan.
The Folklore Company hade licensieringssamarbeten med Astrid Lindgren och Mumin, men också till rockbandet Radiohead. Samarbeten som gav uppmärksamhet internationellt. Man skeppade även beställningar till både USA och Kanada.
Trots det gick man alltså samma öde till mötes som många andra mindre aktörer på senare. Kanske lyckades man sammanfatta sitt 2022 även i 2021 års förvaltningsberättelse:
Summerat 2021 är det en föränderlig värld vi lever i med konsumtionsmönster som påverkats av bland annat utmaningar inom integritetsskydd, pandemi, hållbarhetsfokus och ökad digitalisering.
LÄS ÄVEN: Hon ska sänka DIY-tröskeln – går in i USA och lanserar marknadsplats