ANNONS

Uppmanar till vaccinering - "helt avgörande att flödena tar fart"

Mats Hedenström, näringspolitisk chef på Svensk Handel.

Stark ökning för skor och mode.

ANNONS

Pandemiåret 2020 och början av 2021 var en tuff period för många aktörer i modebranschen. Rapport efter rapport visade på kraftiga försäljningstapp inom både skor och mode.

Men nu ser turen ut att vända. I Svensk Handels stilindex framgår det att försäljningen av kläder ökade med 19,6 procent i juli. Ännu bättre gick det för skobranschen där ökningen uppgick till 20,2 procent. Siffrorna gäller både fysisk handel och e-handel.

Det är dock en bit kvar tills dess att modebranschen är uppe i samma nivåer som innan pandemin. Jämför man med 2019 ligger kläder back med 0,5 procent medan motsvarande siffra för skor är 6,3 procent.

Försäljningen på nätet har växt under pandemin och för en del klädbutiker har ökad e-handel vägt upp tappen i de fysiska butikerna. Samtidigt är det fortsatt helt avgörande för många sko- och klädbutiker att flödena av kunder till stadskärnor och köpcentrum tar fart igen. Att hela befolkningen tar sitt ansvar och fullvaccinerar sig är nyckeln till att få tillbaka rörligheten i samhället, säger Mats Hedenström, näringspolitisk chef på Svensk Handel, i ett pressmeddelande.

LÄS ÄVEN: Svensk Handels lättnad efter starka försäljningssiffrorna: "Äntligen"

Johanna Allhorn
johanna@ehandel.se

Julerbjudande

40% rabatt

På årsmedlemskap