ANNONS

Uppköpen haglar – Expert: "Stark förvärvstrend i e-handeln"

Andreas Svensson på HUI ser en fortsatt stark förvärvstrend inom e-handeln framåt

"Handeln kommer att konsolideras, både fysiskt och digitalt".

ANNONS

De stora förvärven avlöser varandra. I fjol köpte exempelvis Footway Sportamore för runt en halv miljard. I mars i år förvärvade Kjell & Company danska e-handlaren AV-Cables.dk. Och förra veckan stod det klart att Klarna köper Pricerunner för 9,2 miljarder.

LÄS ÄVEN: Klarna köper Pricerunner – ”en av de bästa”

LÄS ÄVEN: Just nu: Footway köper Sportamore

Andreas Svensson, senior detaljhandelsanalytiker på HUI, säger till Ehandel att förvärvstrenden är stark i e-handelssektorn. Det är avgörande för att komma upp i större affärsvolymer när marginalerna pressas – till följd av pristransparens. Det handlar också om att att kunna samla ännu mer kunddata och data kring köpbeteenden.

Vi på HUI har sagt länge att handeln kommer att konsolideras, både fysiskt och digitalt. En allt större kaka av detaljhandeln kommer troligen att koncentreras till ett fåtal bolag, säger Andreas Svensson och fortsätter:

Vi har redan sett denna utveckling inom dagligvaruhandeln exempelvis. Det finns inte plats för så många kedjor i en bransch med 2 till 3 procent i rörelsemarginal. Och det finns heller inte särskilt många hemelektronik-kedjor i dag, säger Andreas Svensson till Ehandel.

Plattformarna lockar

Han pekar även på bokbranschen som idag domineras av två spelare: Adlibris och Akademibokhandeln. Inom modehandeln är det dock generellt desto svårare att åstadkomma snabb konsolidering – med utgångspunkt i att alla inte vill ha samma typ av mode. Däremot kan många tänka sig köpa samma tv-modell, säger Andreas Svensson.

En annan konsolideringstrend är att allt mer e-handlare flyttar in på plattformar såsom Zalando – och relativt nytillkomna Amazon.se.

Att vara på en plattform är ju lite som att hyra en lokal i ett köpcentrum. I köpcentret betalar man hyra och på en digital plattform betalar man för trafiken.

Samtidigt är merparten av den svenska e-handeln specialiserad och nischad i Sverige. En viktigt anledning – vid sidan av att det finns många duktiga entreprenörer här och stor nätvana hos konsumenter – är att Sverige är en liten marknad.

Duktiga entreprenörer

Ja, en så pass liten marknad att det tidigare inte varit attraktivt för exempelvis Amazon att ge sig in på den för att driva marknadsplats-konsumtion, säger Andreas Svensson.

Och det kommer ta tid för oss att bli vana att handla på marknadsplatser, tror jag. Det här är långsamma processer. Om det inte hade kommit en pandemi så hade inte e-handeln med mat boomat på det sätt den gjorde under 2020. Samtidigt har duktiga aktörer som Prisjakt och Pricerunner, i kraft av att erbjuda jämförelser, också skapat en relevans i att handla på många olika ställen.

Huruvida Klarna är i färd med att utvecklas till en marknadsplats i och med uppköpet av Pricerunner är för tidigt att sia om, säger han. Men liksom alla andra jobbar Klarna med att komma närmare konsumenterna och själva köpet, enligt Andreas Svensson. Vad gäller Amazon kom de in relativt sent på den svenska marknaden, utan hela sitt Prime-erbjudande på plats.

Men på lång sikt har de ett otroligt starkt erbjudande. Mycket handlar ju i dag om effektivitet och datahantering. Och den som sitter på mest data och har mest pengar till att utveckla nya tjänster är också den som kommer blir mest marknadsledande på nätet. Det finns inget som talar för att Amazon har sämre förutsättningar på de områdena i Sverige.

LÄS ÄVEN: Klarnas vd om e-handlarnas kritik: ”Vi ska inte bli ett svenskt Amazon”

David Gustavsson
david@ehandel.se