I rapport efter rapport har vi kunnat följa utvecklingen för H&M:s e-handel som ständigt verkar vara på väg att lanseras i nya länder. Onlineförsäljningen har beskrivits som en del av företaget som går särskilt bra - men hittills har inte H&M velat avslöja hur stora summor företagets e-handel egentligen omsätter.
Nu avslöjar en före detta anställd på företagets onlineavdelning att Hennes & Mauritz omsatte sex miljarder på nätet redan för 7-8 år sedan. Personen, som har valt att vara anonym, menar också att utvecklingen sedan dess knappast har gått åt fel håll.
- Såvitt jag förstår bör de numera ha gått över 20 miljarder totalt, skriver personen i ett mail till Ehandel.se.
Uppgifterna stämmer väl överens med vad till exempel Swedbanks aktieanalytiker Stefan Olsson sade i en artikel på nyhetssajten Fokus tidigare i år. Han uppskattade då att H&M:s e-handel stod för 5-10 procent av koncernens försäljning, vilket i så fall enligt honom skulle innebära att modejättens e-handel omsatte mellan 11 och 25 miljarder förra året.
Större än de största e-handlarna
På vår lista över Sveriges största e-handlare visar Dustin, CDON och Ellos upp de högsta omsättningssiffrorna, men ifall uppgiften om 20 miljarder är korrekt innebär det att H&M med råge slår ut de tre som ligger i topp.
H&M vill inte vare sig bekräfta eller dementera uppgifterna om omsättningen i sin e-handel.
- Som du vet så redovisar vi enbart försäljning på gruppnivå, inte specificerat per varumärke varken på online- eller butiksnivå, så det är tyvärr inget vi kan kommentera kring, skriver Håcan Andersson, presskontakt på H&M i ett mail till Ehandel.se.