ANNONS

Uppåt för maten – men e-handeln fortsätter sin kräftgång

Pressbild/Svensk Dagligvaruhandel

Minussiffror för sjätte månaden i rad.

ANNONS

Hur mår dagligvaruhandeln? Jo, överlag bra. Försäljningen ökade med 0,6 procent i mars i år, jämfört med samma månad i fjol. Tillväxten i fysiska matbutiker landade på 3,1 procent. Men det finns en avgörande faktor, nämligen prisökningarna.

Livsmedelspriserna har fortsatt öka under månaden och försäljningstillväxten kan huvudsakligen härledas till att inflationen steg även i mars. Men bortsett från det är det tydligt att det är i butik som försäljningsutvecklingen sker, kommenterar Karin Brynell, vd på Svensk Dagligvaruhandel, i ett pressmeddelande.

Backar för sjätte månaden i rad

Desto dystrare var siffrorna i e-handeln. Där minskade försäljningen med hela 29,7 procent. Hemleveranser var ned med 20 procent – och upphämtning i butik med 38,3 procent.

Samtidigt var jämförelsetalen i vanlig ordning väldigt tuffa för e-handeln. E-handelstillväxten uppgick till hela 109,1 procent i mars i fjol, med stark draghjälp av pandemiläget. E-handelns totala andel av dagligvaruförsäljningen landade förra månaden på 5,4 procent.

För sjätte månaden i rad ser vi en negativ tillväxt inom e-handeln, vilket är en följd av den kraftiga försäljningsutvecklingen i fjol. E-handelsandelen ligger nu på dryga fem procent, avslutar Karin Brynell.

David Gustavsson
david@ehandel.se

Julerbjudande

40% rabatt

På årsmedlemskap