ANNONS

Upp till bevis för Dogmans e-handel: "Galet mycket kompetens"

Mikael Andersson, ny marknads- och e-handelschef på Dogman

"Kommer handla om att våga tänka annorlunda".

ANNONS

I somras beslutade det 55 år gamla djurfoderföretaget Dogman att satsa på e-handel. Nu har man slagit ihop två avdelningar, marknad och e-handel, och i mars rekryterade man en marknads- och e-handelschef.

LÄS ÄVEN: Just nu: Grundades 1965 – nu lanseras e-handeln

Den som har fått uppdraget är Mikael Andersson, som närmast kommer Bergendahls Food City Gross där han har varit e-handelschef under de tre senaste åren.

Hur känns det så här långt? 

Toppen, jag har ett fantastiskt gott team och jag ser mycket möjligheter. Alla ser också positivt på att vi nu kommer att jobba ännu tightare mellan de två avdelningarna, säger Mikael Andersson till Ehandel.

Hur kommer din roll att se ut på Dogman? Kommer det att skilja sig från ditt senaste uppdrag?

Den största skillnaden mellan Bergendahls och Dogman är just att Dogman är ett mindre företag så projekt går snabbare att initiera och genomföra och problem går att lösa fortare. Vi kan vara lite mer snabbfotade i alla delar, här kommer det handla om att våga tänka annorlunda samt att inte bara göra så som man alltid har gjort och vara uthållig framåt, säger Mikael Andersson.

De första veckorna har främst handlat om att sätta mig in i alla delar av min roll. Hemsidan har givetvis varit en stor del av det som jag har ägnat mig åt. Mitt första mål är att få till en bra struktur på sajten, vilket innebär en hel del arbete med plattformen och alla flöden och funktioner. Det är delar som verkligen måste fungera innan vi börjar att slänga iväg en massa pengar på marknadsföring. Det gäller att lösa sådana här enkla men viktiga saker som e-handelskunden tar för givet ska fungera, för att inte förlora kunderna.

Mycket fokus har alltså lagts på att fräscha upp nätbutiken. Det ska bli lättare att hitta på sajten och kundupplevelsen och Dogmans paketering ska förbättras.

Man ska vilja fortsätta hänga på Dogman.com efter att man handlat en gång. Vi vill skapa en sajt som både är enkel att shoppa på men även en som ger mervärde till kunden, i form av exempelvis tips och råd från veterinären, säger Mikael.

Om du får summera, efter att ha satt dig in i läget; Hur har det gått med e-handeln sedan lanseringen i somras?

Nej, det har väl inte gått så bra. Man är inte nöjd med utvecklingen. Men det viktiga är nu att jobba på Dogman som varumärke varav e-handeln är en av företagets försäljningskanaler, svarar Mikael och fortsätter:

Dogmans kanaler har varit lite spretiga. Butikerna har till exempel kört på ett spår och online på ett annat. Nu är det alltså viktigt att vi hittar vår röda tråd igen och gör vår affär enhetlig. Vi måste stanna upp och tänka efter vad Dogman står för och åt vilket håll man ska gå från och med nu. Vi har en del att göra nu, men det är inte ett omöjligt projekt. Jag ser positivt på framtiden.

"Vi stänger inga dörrar"

Men trots att e-handelsverksamheten Dogman.com har sjösatts, ligger den tidigare sajten Dogman.se kvar. Mikael förklarar att det finns en del anledningar till det.

B2B-affären ligger kvar på den gamla plattformen, alltså Dogman.se, men planen är att flytta över allt till Dogman.com fram till i höst. Det finns saker som faktiskt funkar bättre på den gamla plattformen, så innan vi slår ihop B2B och B2C på en och samma plattform så måste vi få allt till att fungera först.

Dessa delar är just Dogmans styrka, och det är det som också lockade mig till att byta, att man har tre ben att stå på; en stark B2B-affär, egna fysiska butiker och e-handel. Nu kommer vi att jobba för att få till en smidig och effektfull synergi mellan dem.

Förra året ökade omsättningen med totalt 6,2 procent och landade på cirka 371 miljoner kronor. Sedan årsskiftet finns Dogman på alla nordiska marknader, varav Norge är den största försäljningsmässigt strax efter Sverige. Det senaste landet som man har gått in i är Finland, där ska man nu jobba på att etablera varumärket via B2B.

I somras köpte Dogman upp den norska e-handeln Hundepoter.no, vad har hänt med det projektet sedan dess? 

Den har försvunnit in i vår nuvarande sajt Dogman.com eftersom vi tog ett beslut om att ha en plattform för alla marknader, förklarar Mikael och fortsätter:

Det var ett sätt för att påbörja resan i Norge, att plocka in lokal e-handelskompetens. Det gjorde Dogmans norska etablering lite lättare.

Finns det planer på att expandera till ytterligare marknader? 

Vi stänger inga dörrar och dyker rätt möjligheter upp så är vi redo oavsett om det blir med egna butiker, inom fackhandeln eller kanske med ett franchise-koncept. Vi ser flera möjligheter. En spännande trend som jag personligen tror mycket på är "shop in shop"-lösningar hos större kedjor där Dogman är själva djuravdelningen.

"Har haft det tufft"

Sammanslagningen av de två avdelningarna öppnar ett nytt kapitel i Dogmans verksamhet. Förutom att e-handelsaffären ska bli en bättre försäljningskanal ska även strategin för marknadsföringen genomgå en transformation.

Tidigare har man varit printtung, men tanken är att vi nu ska gå allt mer åt de digitala kanalerna. Det finns ju hur mycket som helst att göra. Den digitala marknadsföringen kommer nu att få en större del av marknadsmixen, men det innebär alltså inte att vi helt kommer att välja bort den traditionella marknadsföringen som bland annat print. Målet är att nå kunderna i de kanalerna som de rör sig i.

Kunden som både handlar online och i butik är givetvis mycket mer lönsam, så målet är att bygga varumärkeskännedomen för att bli ett "top of mind"-märke. Vi ska också bli bättre på att kommunicera ut våra styrkor. Man måste våga berätta vad man gör bra, hittills har man varit ganska blyg och det vinner man inget på.

Dogmans målsättning i år är kort och gott att etablera en webbutik och skapa en mer enhetlig verksamhet.

Med de utmaningarna vi haft så har vi haft det tufft. Vårt fokus ligger på att skapa en smidig omnikanal, för att kunderna ska känna igen sig och inte få olika upplevelser i olika kanaler, säger Mikael och avslutar med:

Väldigt mycket är nytt för oss just nu, vi bygger ett nytt marknads- och e-handelsteam som nu ska göra den här resan tillsammans. Det finns galet mycket kompetens i huset som vi ska ta tillvara för att lyfta sajten men också Dogman som varumärke.

Izabella Borowska
izabella@ehandel.se

Julerbjudande

40% rabatt

På årsmedlemskap