"Är inte rädda för att tänka nytt".
United Screens, som är en del av Europas största mediebolag RTL Group, meddelar en omsättningsökning om nära 19 procent under 2020. Bolaget slog 170 miljoner kronor samtidigt som man lyckades vända från förlust till vinst. Resultatet låg på minus 44 miljoner kronor året innan, men i fjol landade man på plus 1,3 miljoner kronor.
Samtidigt som vi haft ett stort tillväxtfokus har vi dessutom lyckats minska våra kostnader och satsat hårt på att effektivisera organisationen. Pandemin har inneburit ett mycket speciellt år och i dessa tider har det varit extra viktigt att vara snabbfotade och inte vara rädda för att tänka nytt, säger Nicolin Lillhage, vice vd för United Screens, i ett pressmeddelande.
Företaget ska ha implementerat en ny affärs- och tillväxtplan under andra hälften av 2019, vilket ska ha lagt grunden för fjolårets finansiella resultat. Något som också har bidragit till den starka tillväxten är ett nytt samarbete. United Screens och mediebolaget Divimove har bildat, enligt egen utsago, "Europas största digitala studio och influencernätverk". Tillsammans erbjuder man nu en gemensam adserver på YouTube samt en global lösning för Influencer Marketing-kampanjer.
Vi har haft, och kommer fortsätta att ha, ett stenhårt fokus på tillväxt. Vårt finansiella resultat är ett kvitto på att vi har fokuserat helt rätt. Redan tidigt under coronapandemin lyckades vi styra om och ändra strategi genom att erbjuda marknaden produkter som var ännu bättre anpassade till situationen. Vi är oerhört tacksamma för förtroendet från våra annonsörer, influencers och byråer som vi arbetar med, samt våra ägare RTL Group som stöttar oss mycket med ett entreprenöriellt och kreativt mindset, säger Natalie Tideström Heidmark, vd för United Screens.
United Screens är idag ett av Nordens största medieföretag inom online-video, främst inom Youtube och influencer marketing. Bolaget grundades 2013 och driver även dotterbolaget United Screens Music.