ANNONS

Unika samarbetet ska lyfta AZ Design: "Tror vi kan sälja mer"

Andreas Zwahlen, grundare av AZ Design

Slog 70 miljoner igen.

ANNONS

I utmanande tider kan det vara läge att testa lite nya knep för att öka försäljningen. Kanske rentav leta samarbeten? Det har i alla fall AZ Design och Clas Ohlsons hantverksbolag, Clas Fixare, gjort.

Nu erbjuds nämligen AZ Designs kunder att få sina beställda kontorsmöbler monterade av just Clas Fixare, via ett tillval i kassan.

Clas Fixare kan erbjuda monteringshjälp i alla storstäder med omnejd, för såväl företag som privatpersoner. De har mycket kompetent personal och en prisvärd lösning för slutkunden. Många kunder i dag önskar möjligheten att kunna få sina möbler monterade. Nu kan vi erbjuda det till riktigt bra pris, utfört av kunnig personal, säger grundaren, Andreas Zwahlen, till Ehandel.

Hur ser samarbetet ut rent praktiskt?

Vi informerar kunderna om vårt samarbete i vår webbutik. Alla kunder som gör ett köp i webbutiken får automatiskt ett mail skickat till sig där vi informerar om monteringshjälpen. Clas Fixare erbjuder, genom AZ Design, alla kunder en rabattkod om de beställer monteringshjälp.

Bolagen delar inte heller på några intäkter. Istället handlar det om ökad exponering, en högre bekvämlighetsfaktor med fler valmöjligheter för kunderna och, förhoppningsvis, mer försäljning med det.

Vi tjänar inget extra på detta utöver att vi tror att vi kan sälja mer möbler samt få fler nöjda kunder, när vi kan erbjuda en bättre helhetslösning där alla som önskar få hjälp med montering kan få det.

Vad har ni för förväntningar försäljningsmässigt på det här?

Mycket svårt att säga. Men vi är säkra på att det kommer att gynna försäljningen, samt att det ökar möjligheten till att få fler nöjda kunder.

AZ Design gjorde under sitt senast registrerade verksamhetsår, som avslutades i juni 2022, succé minst sagt. Omsättningen flög nämligen från 36 till 72 miljoner kronor och man gjorde samtidigt en vinst på runt 1,5 miljoner. En stor anledning till det var att företaget gick från B2B till att även satsa på B2C.

Några liknande tillväxtsiffror blev det inte för räkenskapsåret man precis lämnat bakom sig. Istället blev det i paritet med föregående år. Vad resultatet stannade vid får vi dock inte veta ännu.

Omsättningsmässigt hamnar vi väldigt snarlikt föregående år, strax över 70 miljoner, säger Andreas Zwahlen.

Nils Lund
nils@ehandel.se

Julerbjudande

40% rabatt

På årsmedlemskap