ANNONS

Ungdomsmode-raketen slog 400 miljoner - så mycket säljer de online

Foto: Kids Brand Store
Siktar mot europeisk expansion.

En av Sveriges största e-handlare, Kids Brand Store, rapporterar ett starkt 2024 med ökad omsättning, förbättrade marginaler och en växande kundbas. Företaget, som specialiserar sig på mode för barn och ungdomar, ser nu fram emot en fortsatt expansion i Norden och Europa.

Under 2024 ökade Kids Brand Stores omsättning med 22 procent, drivet av en stark tillväxt på samtliga marknader, framför allt utomlands där man tidigare sett en del utmaningar.

Kids Brand Stores 2024:

  • Nettomsättningen steg till 406 miljoner kronor (332)
  • Rörelseresultatet steg till 15,8 miljoner kronor (2,9)
  • Årets resultat steg till 12,2 miljoner kronor (0,2)
ANNONS

Sverige är fortsatt den största marknaden och står för 37 procent av omsättningen. Företaget som säljer ett 60-tal premiumvarumärken har breddat sitt sortiment med fokus på skor, accessoarer och det egna märket "RYVLS".

En nyckel till framgången har varit en optimering av sortimentet baserat på datadrivna insikter och ett nära samarbete mellan olika team inom organisationen. Detta har lett till ökad försäljning till ordinarie pris och förbättrade produktmarginaler.

2024 har varit ett mycket starkt år för oss, med fortsatt tillväxt och förbättrad lönsamhet. Vi bygger vidare på de framgångar som etablerades under 2023 och har ytterligare förstärkt vår position på marknaden, skriver företaget.

En viktig händelse under året var registreringen för VOEC i Norge i november, vilket innebär att företaget nu kan sälja direkt från Sverige till norska slutkunder utan att betala tull. Detta har haft en positiv finansiell effekt på över 10 miljoner kronor under 2024. Den norska filialen kommer att avvecklas under 2025.

Förutom e-handelns framgångar, som står för 90 procent av den totala försäljningen, har Kids Brand Store fortsatt att utveckla sina fysiska butiker. Butikerna har moderniserats och bidrar både till försäljning och varumärkesbyggande. Butiken i Täby har etablerats som en permanent del av butiksnätverket.

"Lönsam tillväxt"

Kids Brand Store har även investerat i sin tekniska plattform och digitala utveckling. Fokus har legat på att optimera affärssystemet och e-handelsplattformen för ökad effektivitet och skalbarhet. Företaget har även ökat sin synlighet i digitala kanaler genom riktade kampanjer, influencers och events.

Inför 2025 är Kids Brand Store optimistiska. Företaget ser stor potential inom tjejsegmentet och planerar fortsatta investeringar i både externa varumärken och private label.

Vi går in i 2025 med goda förutsättningar för lönsam tillväxt och förstärkt marknadsposition. Kids Brand Store ska fortsätta att vara en ledande aktör inom ungdomsmode och en självklar destination för våra kunder, meddelar företaget.

Största ägare i Kids Brand Store är riskkapitalbolaget eEquity.

ANNONS
Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se

Just nu
3 mån för 99 kr

Få de senaste nyheterna inom e-handel – analyser, insikter och affärskritisk information. Allt på ett ställe!

Därefter 299 kr/mån. Priset är exkl. moms.