För att få bättre insikt i hur unga människor tänker, vad de vill handla och hur de vill handla har The Body Shop beslutat att låta ungdomar sitta med i självaste styrelserummet.
Det är tolv ungdomar, alla under 30 år, som fått uppdraget, de kommer att ingå i ett så kallat ungdomsråd och bidra med idéer till styrelsen.
Medlemmarna i ungdomsrådet kommer att ha möjligheten att forma The Body Shops framtid. De ska samarbeta med The Body Shops vd, David Boynton, och ledningsgruppen, skriver företaget i ett pressmeddelande.
Denna modell testades av företaget under 2021 års COP26 i samarbete med B Lab UK. Den lät The Body Shop testa, lära och prägla bildandet av ungdomsrådet.
Många styrelserum saknar i dagsläget mångfald och tillgång till ett brett urval av åsikter. De flesta styrelserum är begränsade av traditionella regler och företagskulturer, vilket innebär att unga människor normalt är utestängda. The Body Shop har som mål att ändra detta, skriver företaget.
Rådet ska utgöras av lika många interna The Body Shop-kollegor som medlemmar från andra B Corp-företag. The Body Shop är ett av världens största certifierade B Corp-företag.
Initiativet visar på hur ett mer inkluderande urval av personer som kan göra sina åsikter hörda i rummen där de kan göra en verklig skillnad, kommer att hjälpa till att framtidssäkra företaget och utveckla nästa generations ledare.
Idag är det Internationella ungdomsdagen. En dag som instiftades av FN för att uppmärksamma ungas potential att förändra och rätt att höras. 2022 är fokus för Internationella ungdomsdagen unga kvinnor och mäns kraft för fred och utveckling. Efter ett löfte vid COP26 låter den globala skönhetsindustrin sig inspireras och vägledas av nästa generations företagsledare.
Bildandet av ungdomsrådet uppfyller löftet vi gav på COP26 om att få in nästa generations röster i styrelserummen. En av de viktigaste rollerna som dagens företagsledare har är att säkerställa att vi agerar som mentorer för våra företag. Vi måste göra allt vi kan för att säkerställa att de är värdiga att överlämnas till nästa generations ledare, säger David Boynton, The Body Shops vd.
Men på frågan om styrelsen alltid delar de ärliga ungdomarnas svar, säger David Boynton:
Vi kanske inte alltid känner oss bekväma med feedbacken från ungdomsrådet, men jag är säker på att skapandet av en ny formell mekanism som låter unga människor uttrycka sina åsikter kommer att vara ovärderlig och göra oss till ett bättre företag.
Ungdomsrådet ska mötas fyra gånger om året tillsammans med VD och medlemmar ur ledningsgruppen. Alla medlemmar i ungdomsrådet ska informeras så att de förstår en aktuell fråga eller ett givet diskussionsämne och får tid att diskutera detta inom ungdomsrådet, för att sedan få chansen att ge rekommendationer som kommer att förmedlas direkt till företagsledarna.
Att vara medlem i ungdomsrådet innebär en ovärderlig möjlighet att göra sin röst hörd i ett forum, där unga människor normalt inte är representerade. Jag är stolt över att arbeta med ett företag som är villigt och öppet för att prova något annorlunda och testas, och som visar ett äkta intresse för inkluderande. Inte alla organisationer skulle vara lika villiga att utmanas av unga människor, säger Antonia Toni-Fadipe, Inclusive Hiring Lead på The Body Shop.