Svensk e-handel växte med 14 procent under 2018, och samtidigt ökade även antalet order och besök till e-handelssajterna med 17 procent, enligt vår statistiktjänst Ehandel.se Analytics. Och enligt PostNord skickades det även totalt 171 miljoner paket.
LÄS ÄVEN: Tar hemleveransen över svensk e-handel?
Nu har Kantar Sifo, på uppdrag från PostNord, genomfört en ny undersökning som visar att var tredje svensk mellan 13 och 26 år e-handlar regelbundet varje månad. 89 procent av ungdomarna uppger också att de skulle välja ett miljövänligt leveransalternativ även om det skulle innebära en längre leveranstid.
– Svenskarna handlar väldigt mycket på nätet och vi ser detta även långt ner i åldrarna. Särskilt intressant är att många av de yngre också har en stor medvetenhet kring hållbarhet, säger Arne Andersson, e-handelsexpert PostNord, i ett pressmeddelande.
Men i verkligheten är det endast 6 procent, av de tillfrågade, som faktiskt väljer ett mer hållbart leveransalternativ. Det som då uppges vara anledningen är priset. Hela 41 procent av de unga svenskarna väljer den billigaste frakten framför den mest miljövänliga.
Och dyker man ner i undersökningen ännu mer så framgår det att var tionde tonåring, i åldersspannet 16 till 18 år, ofta beställer hem en produkt i flera färger eller storlekar med syftet om att skicka tillbaka minst en.
Vuxna är likadana
En liknande undersökning gjordes för några veckor sedan av transportbolaget Best Transport som visade att var femte person i Sverige tycker att det är viktigt att leveransen klimatkompenseras.
LÄS ÄVEN: 6 av 10 vill betala för miljövänlig frakt - om den är billig
Men samtidigt svarade 41 procent att de inte skulle betala något extra för en klimatkompenserad leverans. Sex av tio svenskar uppgav att de ändå hade betalat, men den siffran sjönk snabbt till fyra procent när ett pris sattes på en miljövänligfrakt.
Summan av kardemumman är att priset verkar vara viktigare. I teorin vill vi ha en mer miljövänlig vardag, men om det ska kosta oss pengar så är det plötsligt inte lika viktigt längre.