ANNONS

Unga E-handelskillar ser att tjejerna tar över

Unga E-handelskillar ser att tjejerna tar över

Män ska vara mer köpstarka på Internet än kvinnor, men 2014 började siffrorna visa annorlunda och det kan tyda på att männen nu blir omsprungna av kvinnorna under 2015. Detta konstaterar e-handeln Trendhim som nu ser köpmönstret ändras i sin egen nätbutik.

ANNONS

E-handeln Trendhim.se har sedan 2008 sålt smycken, väskor och accessoarer för män. I år räknar de med en tvåsiffrig miljonomsättning.

Företaget startades 2007 i Danmark av, dåvarande gymnasieeleverna, Sebastian Petersen och Mikkel Andersen. Två år senare kunde de säga upp sina vanliga arbeten och jobba heltid med Trendhim.

Eftersom butiken endast säljer produkter för män har kunderna hittills varit av främst manligt kön. Nu ser man dock ett skifte.

- Vi säljer bara artiklar för män. Det har alltid varit de vi talat med i vår kommunikation, men tiderna har förändrats helt under de senaste åren. Kvinnorna köper mer och mer från oss, så mycket så att de nu har gått förbi männen, säger Sebastian Petersen, delägare på Trendhim.

I dag ska 56 procent av nätbutikens kunder vara kvinnor och det sägs vara mycket högre än för bara några år sedan.

Kan vara Zalandos förtjänst

Det Sebastian och Mikkel tror står bakom denna ökning är modeföretag som exempelvis Zalando. De spekulerar i att Zalandos aggressiva marknadsföring samt stora utbud lockar ut kvinnorna på nätet.

- Kvinnor köper mycket kläder och skor, och jag tror att stora modehus så som Stylepit och säkert Zalando har varit med och ändrat kvinnors inställning till e-handel fullständigt. De har ett enormt urval och har samtidigt varit mer aggressiva i sin marknadsföring. Det har fått kvinnor att förälska sig i handel på nätet, vilket självklart har färgat av sig på vår bransch, säger Mikkel Andersen, delägare och inköpare på Trendhim.

Utvecklingen ska fått bolaget att ändra kurs under året. Det är inte nödvändigtvis samma varor som män och kvinnor faller för, meddelar man, trots att alla produkter är för män.

Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se