Dagens Handel rapporterar idag hur varannan svensk skrivit kommentarer om produkter eller tjänster det senaste året. Det handlar givetvis om omdömen på Internet och 52 procent svarade alltså att de plitat ner minst ett under det gångna året.
Det är en undersökning utförd på uppdrag av e-handlarnas kanske inte bästa vän, Eniro, med hjälp av företaget Cint. Nästan var tredje konsument sade sig ha avstått ifrån att köpa en produkt eller tjänst ifrån ett företag om det funnits för få omdömen att tillgå.
Deras undersökning visar samtidigt att 67 procent avstått ifrån att köpa en vara eller tjänst om företaget haft för många negativa omdömen. De negativa omdömena säga väga tyngs:
– Att negativa omdömen väger tyngst är ganska naturligt. Men att nästan var tredje har valt bort ett företag bara för att de har få omdömen på internet visar att det är viktigt att konsumenter får möjlighet att lämna omdömen. Annars blir man bortvald som företag oavsett om man har positiva eller negativa omdömen, säger Mattias Wedar, VD Eniro Sverige.
De källor som folk litar mest på, inför ett köp, är först och främst familjemedlemmar och vänner. Sedan kommer expertrecensioner i publikationer. Först på tredjeplats kommer andra konsumenters omdömen. Detta ändras dock drastiskt när du plockar ut den yngre åldersgruppen 18-25år. Då väger konsumentomdömen tyngst med god marginal.
Växande konsumenttrend
Eniro fastslår att omdömen är en växande konsumenttrend och detta är givetvis ingen nyhet för oss e-handlare. Det är dock intressant att andras omdömen är det som 40 procent av de tillfrågade, i åldersgruppen 18-25, litar på mest av allt. Långt före vänner och familj, på 25 procent, och även experttips som hamnar på 20 procent.
– Med ett större utbud blir det viktigare att hitta information från många olika källor och där blir andra konsumenters omdömen allt viktigare. Att yngre tycker konsumentomdömen är det viktigaste sättet att få information visar att det är en växande trend. Och att varannan svensk skrivit ett omdöme det senaste året talar sitt tydliga språk, säger Mattias Wedar.
De med yngre kunder bör förmodligen ha stenkoll på sina omdömen på olika sidor och även uppmuntra kommentarer i sin egen nätbutik. Det gäller också att besvara de negativa kommentarer som även de bästa e-handlarna stöter på ibland.
Källa: press
via dagenshandel