Sponsrat Innehåll

Undvik kostsamma driftstopp i din butik

Utpressningsvirus som tvingar handlare att betala lösensumma blir allt vanligare. Yabie Enterprise har en lösning som eliminerar hotet. ”Vi har inte haft några som helst incidenter”, säger vd:n Robert Karlsson.

För en handlare är det helt avgörande att försäljningen rullar konstant – särskilt i utmanande tider av lågkonjunktur. Driftstopp betyder förlorade intäkter.

I takt med att kriminaliteten flyttar in i den digitala världen, ökar också antalet it-attacker som kan orsaka stora driftstopp. Ett exempel är ransomware-attacker, eller utpressningsvirus på svenska. Detta innebär att hackare sätter ett lås på handlarens mjukvarusystem och kräver betalning för att öppna upp systemet igen. Den här typen av haveri drabbade 7-Eleven i Danmark senast i somras.  

– Alla handlare bör fundera på vad det kostar när verksamheten ligger nere. Det behöver inte vara långa avbrott, även mindre driftstopp som orsakas av att internet tillfälligt krånglar får konsekvenser. Kan inte kunden handla av dig här och nu, tappar du den försäljningsmöjligheten. Regelbundna driftstopp innebär också en påfrestning för butikspersonalen, säger Robert Karlsson, vd på Yabie Enterprise. 

Tydliga måltavlor

Yabie Enterprises kunder, medelstora handlare och större butikskedjor, är tydliga måltavlor för ransomware-attacker. Det är stora summor pengar i omlopp i dessa verksamheter. 

– Våra kunder har dock inte drabbats. Tack vare vår extremt höga säkerhetsnivå har vi inte haft några som helst incidenter, kassalösningen Yabie Retail innehåller ett skydd mot den här typen av attacker. Externa personer kan inte installera egna programvaror via systemet, förklarar Robert Karlsson. 

Nyfiken på Yabie Enterprise? Ta reda på mer här.

Viktigt att kunna ta betalt i alla lägen

Även de mindre driftstoppen kan som sagt få konsekvenser. En effektiv metod för att öka driftsäkerheten är att erbjuda flera betalsätt. Kort och kontanter bör kompletteras med mobila betalmedel, som Swish. Det är även en god idé att erbjuda så kallade ”buy now, pay later”-lösningar. Skulle kortläsaren sluta fungera tillfälligt, exempelvis på grund av driftstörningar hos kortleverantören, kan handlaren ta betalt med något av de andra alternativen.  

– Att kunna ta betalt i alla lägen är A och O. Vi har samarbeten med många leverantörer av mobila betalmedel och fakturalösningar. Handlarna som använder Yabie Retail är därför inte beroende av en specifik lösning, säger Robert Karlsson och tillägger:

– Förutom att vi erbjuder en bred palett av betalningsalternativ har vi vidtagit många åtgärder för att säkerställa att vårt system alltid fungerar. I en tid där mycket hotar driftsäkerheten ska våra kunder känna sig trygga.

Läs mer om olika kassasystem.