ANNONS

UF-företaget blev ett heltidsjobb - omsatte 3 miljoner

UF-företaget blev ett heltidsjobb - omsatte 3 miljoner
Mikael Ekström och Hanna Jörnhammar

Siktar på att dubbla i år.

ANNONS

Ett UF-företag som Hanna Jörnhammar startade 2014, under sin gymnasietid i Visby, har förvandlats till hennes heltidsjobb.

Det var under denna tid som jag verkligen fick upp ögonen för företagande. UF-året var väldigt framgångsrikt, och för mig var det självklart att driva företaget vidare som ett ”riktigt företag”. Linnelakan UF, som företaget hette under gymnasietiden, formades sedan om till Lin Living, säger Hanna Jörnhammar till Ehandel.se.

UF står för Ung Företagsamhet och är en utbildningsorganisation som utbildar gymnasieelever i entreprenörskap. Hanna berättar att hon alltid haft entreprenörstänket med sig, genom alla sina stadier i livet. Men att hon började sälja just lakan i linne - var däremot en slump.

Idén om produkter i linne kom upp när vi letade efter något av hög kvalité som vi trodde på. Av en slump kom vi in på just linnelakan, vilket jag som 18-åring tyckte lät väldigt osexigt och inte alls som den coola innovationen som man egentligen ville dra igång då. Men linnelakan visade sig vara en stor uppåtgående trend, säger Hanna Jörnhammar.

Ökar 100 procent varje år

Hanna berättar att hon själv byggde sin första e-handel i ett gratisprogram, men redan från start jobbade hon mot att så snart som möjligt gå över till en "mer professionell e-handel".

2015 gick Linliving.se över till en etablerad e-handelsplattform och den 2 juni det året trillade den första ordern in. Nu, fyra år senare, har Lin Living skickat mer än 8000 artiklar via sin e-handel, och försäljningen slår rekord varje månad.

Responsen för våra produkter är fantastisk! Vi har otroligt nöjda kunder, knappt några returer alls. Omsättningen har ökat 100 procent varje år. För 2018 landade försäljningen på runt 3 miljoner kronor och vi siktar på att omsätta 6 miljoner under 2019, säger Hanna Jörnhammar och fortsätter:

Det är nästan så att vi blir "kompisar" och kan kramas med våra kunder som handlar om och om igen. Det är helt magiskt och varje månad får vi ta emot flera positiva recensioner som mejlas in till oss. Det är så vi har vuxit under åren, genom nöjda kunder som blivit våra ambassadörer.

Under sina fyra år har företaget utvecklats och satsat ordentligt på sin affärsidé. Hanna öppnade en Lin Living-butik i Stockholm, men sedan flyttade hon och hennes sambo Mikael Ekström ner till Visby. Idag har Lin Living två fysiska butiker, i Stockholm och Visby. Butikens lager i Stockholm är även e-handelns huvudlager. Och om bara några veckor ska bolaget öppna sin tredje butik, som kommer att placeras på Gotland.

Lin Living är som sagt inte längre ett UF-företag, och har idag istället blivit ett familjeföretag som engagerar flera familjemedlemmar. Hanna designar alla produkter själv och bestämmer hur och var de ska säljas. Hon driver också butiken i Visby och sköter allt digitalt jobb med SEO, marknadsföring och kontakten med leverantörer.

Hennes sambo Mikael har tagit över rollen som B2B-försäljningsansvarig samt sköter alla sociala kanaler, content och samarbeten. Hannas syster sköter butiken i Stockholm, jobbar med e-handelns kundtjänst och packar alla onlinebeställningar, och systrarnas mamma har hand om företagets redovisning.

E-handeln producerar filmer

Varumärket finns även representerat hos flera återförsäljare runt om i Sverige, och hos några enstaka i Finland och Tjeckien.

Idag är vår e-handel öppen i Sverige, Norge och Danmark. Angående försäljningen på de olika marknaderna så är vår plan att bli större i de marknader vi redan är inne på, men även att utöka till ännu fler. Längre fram siktar vi på att nå södra Europa, berättar Hanna.

Även en del hotell och restauranger använder sig av företagets produkter eller jobbar i Lin Livings linnekläder. Något linneaktören också har gjort, som inte är så vanligt, är att starta ett eget hotell - "Lin Living House" - där gästerna får använda företagets linneprodkter.

Men trots Lin Livings breda spektrum av försäljningskanaler, riktats företagets fokus starkt mot bolagets e-handel. Lin Living har börjat med ett nytt koncept, som ska visa produkterna tydligare på sajten och göra det enklare för kunden att ta ett köpbeslut. Det nya konceptet handlar om att företaget har börjat att göra korta filmer om varje produkt.

 Alla kunder vill se produkterna och handla dem på olika sätt. Filmkonceptet föddes ur vår strävan efter att utveckla vår e-handel och att kunna "ge kunderna en nivå till" av upplevelsen av produkterna på vår hemsida. Idag har vi vanliga produktbilder, "in action bilder” och nu även filmer av alla varor. Vi gör filmerna helt själva, in house, för att hålla kostnaderna nere och ta tillvara på vår egna kunskap, säger Hanna och tillägger:

Med filmkonceptet har vi börjat sälja mycket mer av våra "svårare" produkter, till exempel byxor med kostympassform. Vi ser på statistiken att visningarna ökar för varje dag som går.

"Vill inte finnas överallt"

Enligt grundaren ligger företagets unikhet i Lin Livings affärsstrategi.

Det som gör oss unika är att vi inte vill finnas överallt. Många företag vill finnas på alla stora e-handelsplattformar samt i fysiska butiker och kedjor. Men det vill inte vi. Vi vill endast samarbeta med återförsäljare som förstår oss och vår produkt, och skapa ett värde för den enskilda återförsäljaren så att kunden inte hittar våra produkter överallt. Ett värde som gör att våra återförsäljare kan sälja produkterna och inte känna av konkurrensen från de stora kedjorna och hemsidorna, säger Hanna.

Linnet som alla produkter är tillverkade av odlas i Estland. Där tillverkas alla produkter för hand och skickas sedan till Sverige.

Har ni inte funderat över att ha en produktion i Sverige? Varför valde ni att ha den just i Estland?

Självklart är vi öppna för en produktion i Sverige, och vi har en dröm om att i framtiden tillverka allt lokalt på Gotland. Men idag har vi produktionen i Estland dels för att de är mycket duktiga på just lin, samt för att vi vill ha produktionen inom EU och ändå göra transportvägarna så korta som möjligt, säger Hanna och berättar vidare:

Estland har en linkultur som vi till exempel inte har i Sverige. De är mycket skickliga på hantverket och är dessutom ett land som är i behov av export. Så vi ser det som något positivt - att vara med och bidra till ökad handelsbalans i det landet. Nu är vi en av fabrikens största inköpare och de har anställt personer som jobbar enbart med Lin Livings produktion.

"Inga investerare i ryggen"

Under sina fyra år har företaget lyckats med många ambitiösa mål. Men en av Lin Livings största utmaning just nu är att ta plats på marknaden samtidigt som de inte vill gå emot sin strategi med av inte finnas överallt.

Som ett litet företag, som inte har några stora investerare i ryggen, måste vi växa organiskt. Det också har bidragit till att vårt varumärke har det värdet som det har idag. Alla våra kunder är otroligt nöjda, så vårt mål nu är att nå ut till fler. Under det senaste året har vi arbetat mycket med vår SEO och gjort en stor satsning där. Men vi har ingen stor marknadsföringsbudget, så vi får växa i den takt vi kan, säger Hanna och tillägger:

Framåt kommer vi att stå fast vid att inte ”sälja ut varumärket" och finnas överallt. Och det som ligger framför oss nu är att öka trafiken på linliving.no och linliving.dk.

Izabella Borowska
izabella@ehandel.se

Julerbjudande

40% rabatt

På årsmedlemskap