Urb-it, den svenska Uber-inspirerade tjänsten för snabba e-handelsleveranser, ser ut att få konkurrens, av självaste Uber. Taxi-appen ska nämligen ha planer på att expandera sin verksamhet med just snabba leveranser för lokala nätköp.
Enligt sajten TechCrunch är ett pilotprogram, och utbildningen av chaufförer, redan igång med ett mindre antal återförsäljare. Samtidigt ska drygt 400 handlare och varumärken ligga i samtal med Uber om att eventuellt ansluta sig till tjänsten.
– Att experimentera och hitta nya kreativa sätt att använda Uber-appen för att erbjuda ett ännu större värde till våra kunder och chaufförer är en del av livet på Uber, säger en talesperson för Uber.
En separat app
Uber har testat liknande tjänster tidigare, bland annat via e-handelsexperimentet Corner Store där man direkt i deras app kunde e-handla ett mindre urval av produkter. Man levererar även färskvaror via UberFresh och nyligen lanserades UberEats. En tjänst som än så länge finns i Chicago, New York, Los Angeles och Barcelona och kör ut lunch och matbeställningar till kunderna.
UberRush är ett annat experiment som utvecklats från leverans med cykelbud till taxibilar. Den sistnämnda använder sig av en separat app vid namn Spring, något som den nya leveranstjänsten också ska göra än så länge och som gör det möjligt för anslutna handlare att koppla ihop tjänsten med sin e-handel.