Fraktjätten PostNord har nu släppt sin Europa-rapport. En rapport som kikar på hela Europas e-handel, inte bara Sverige och Norden. Enligt PostNords undersökning så ska e-handeln i Europa ha växt med lite över 9 procent, jämfört med föregående år. En siffra som är lägre än den svenska e-handelstillväxten, som ligger runt 15 procent, men då är förstås många länder i EU inte lika utvecklade på e-handelsfronten.
Totalt skall dock 268 miljoner europeiska konsumenter ha e-handlat i Europa under det senaste året. Detta till ett värde av 198 miljarder euro, enligt PostNords mätning. Runt 200 miljoner av dessa konsumenter har även handlat från ett annat land än deras eget. Den utländska marknad som europeerna helst handlar ifrån är inte oväntat Kina, med tanke på exempelvis Wish framfart, och på plats två och tre kommer Storbritannien och USA.
Tyskarna handlar mest efter Norden
Sverige ska dock inte vara osynligt på den europeiska marknaden. Drygt 5 miljoner av EU-konsumenterna ska ha handlat ifrån svenska nätbutiker under det senaste året. Och det är ett land, utöver de nordiska, som älskar oss lite mer än de andra.
- Extra intressant är det att andelen tyska konsumenter som e-handlat från Sverige ökat markant sedan förra årets mätning. Efter våra nordiska grannländer är tyskarna de som e-handlar mest från Sverige, skriver PostNord.
LÄS ÄVEN: Den svenska e-handelsbalansen är negativ
Nyligen kunde Handelsrådet konstatera att den svenska e-handelsbalansen var negativ, när det gäller import kontra export. Men trots att det importeras mer så såg Handelsrådet att den svenska e-handeln kunde bli ett exportunder. Likaså tror PostNord att det finns en stor potential för svenska nätbutiker att nå framgång utomlands.
- Det finns en stor potential för svenska webbutiker att växa även utanför Sverige. Men det gäller att ha god lokalkännedom, då trovärdigheten är väldigt viktig. Hur vill de ha leveranserna i respektive land, hur vill de betala och vad behövs för att en konsument ska känna tillit till sajten – det är några saker man behöver ta reda på när man lanserar i ett nytt land, säger Carin Blom, detaljhandelsanalytiker PostNord Sverige.