Aldi räknas som en av världens största lågpriskedjor, men har förutom e-handelsleveranser av alkoholhaltiga drycker i Australien, hittills undvikit nätet när det gäller livsmedel. Nu ska man däremot göra en e-handelssatsning i Storbritannien enligt flera källor.
Det ryktas även om att ytterligare länder ska stå på tur, men att man börjar med Storbritannien är inte så konstigt då dagligvaruhandeln på nätet är tämligen utbredd i landet, och står för ungefär 5 procent av den totala omsättning.
Plockat andelar
Utöver Storbritannien ska Tyskland, Portugal och Spanien vara intressanta alternativ för Aldi som sett en stark tillväxt i Storbritannien på senare år, och tagit marknadsandelar från huvudkonkurrenterna Tesco, Walmartägda Asda, Sainsbury's och Morrisons.
Dessa fyra kämpar nu med näbbar och klor för att ta sin andel av den snabbt växande dagligvaruhandeln på nätet. Morrisons var den siste i kvartetten att ta steget ut förra året i ett samarbete med Ocado, medan Sainsbury's kommit lite längre och nyligen lanserade hämtstationer för e-handeln. Nu ser det ut som att man får sällskap av Aldi även på nätet.