Det som gör SEO särskilt attraktivt för många företag är att det handlar om "gratis trafik". Du betalar inte för varje klick, till skillnad från exempelvis Google Ads. Istället investerar du tid och resurser i att optimera din webbplats så att den rankas högre naturligt. Detta innebär att när du väl har uppnått bra resultat, kan du skala upp din verksamhet utan att dina marknadsföringskostnader växer i samma takt.
“Teknisk SEO är ett område där många företag känner sig osäkra, men det är samtidigt avgörande för att deras sajt ska kunna prestera på topp,” säger Caroline Danielsson, Head of SEO på Brath. “De här nya avsnitten är utformade för att göra det enklare att förstå och använda viktiga verktyg som canonicals och robots.txt. Vi delar även med oss av insikter om vad Google tycker om AI och hur du använder dig av AI på ett säkert sätt.”
Brath har sedan starten 2012 varit engagerade i att göra SEO kunskap tillgänglig för alla. Utöver sin SEO-skola på YouTube erbjuder Brath också andra utbildningsresurser som Webbskolan och Mailskolan, som båda är utformade för att ge en bra grund i SEO. Byråns grundare, Magnus Bråth, har dessutom skrivit Sveriges mest lästa bok om sökmotoroptimering, "Guldläge på nätet - Sökmotoroptimering för alla", som är ett utmärkt verktyg för alla som vill fördjupa sina kunskaper inom SEO.
Med de nya avsnitten fortsätter Brath sitt arbete med att utbilda företag i hur de själva kan optimera sin webbplats och undvika vanliga fallgropar, vilket kan vara särskilt värdefullt för mindre företag som saknar resurser att anlita en SEO-byrå.
”För oss är det viktigt att människor lär sig om SEO. Jag tror att ju mer kunskap folk har om SEO, desto större är chansen att de vet när de kan lösa något själv eller när de behöver hjälp av en byrå.” Avslutar Caroline