ANNONS

Twitter öppnar sin köpknapp för mindre e-handlare

Twitter öppnar sin köpknapp för mindre e-handlare

Det sociala nätverket är nu redo att rulla ut sin köpknapp på riktigt när man öppnar för små och medelstora e-handlare och integrationer med flera stora e-handelsplattformar.

ANNONS

Twitter har sedan en tid tillbaka en köpknapp. Det är dock inte jättemånga e-handlare som använder den. En anledning är att den fortfarande bara finns tillgänglig i USA. En annan anledning är att Twitter inte har några integrationer med stora plattformar. Det ändras dock idag.

Det sociala nätverket meddelar nu att man ingått partnerskap med Bigcommerce, Demandware och Shopify. Tre mycket stora e-handelsplattformar i USA, och även i övriga världen. Knappen är dock fortfarande endast tillgänglig för amerikanska e-handlare. Shopify säger sig dock jobba med Twitter för att expandera till nya länder inom kort.

Dessa nya partnerskap kommer göra Twitters köpknapp till en allt vanligare syn. Shopify säger sig ha 175 000 aktiva e-handlare och Bigcommerce 95 000. Twitter går därmed ifrån att ha några stora detaljhandlare och varumärken som köpknapps-användare till att även låta små och medelstora företag ta del av den.

Över 300 miljoner potentiella kunder

Twitter har idag över 300 miljoner aktiva användare vilket kan sättas i relation till det yngre nätverket Instagram som faktiskt gått om med över 400 miljoner aktiva. Twitter är alltså inte det största nätverket men det är förstås ändå spännande att se hur köpknappar i folks sociala flöden tas emot.

När en produktannons med köpknapp dyker upp på Twitter krävs det endast några få klick för att genomföra ett köp, utan att man lämnar den mobila applikationen.

Twitter använder den populära betallösningen Stripe för sin köpknapp. Stripe släppte nyligen ett nytt verktyg, Stripe Relay, för att göra det enklare att börja sälja på Twitter. De nya integrationerna som lanseras idag, och faktiskt är baserade på Stripe Relay, gör det dock möjligt för tiotusentals e-handlare i USA att direkt börja publicera köpbara produkter i det sociala nätverket.

Vi gissar att en internationell lansering nu inte ligger alldeles för långt borta. Stripe har stöd för 21 länder så betalningsinfrastrukturen finns redan på plats.

Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se