ANNONS

Tvisten om årets julklapp - här är analyserna

Tre aktörer förutspår vinnaren.

ANNONS

Det är den ständiga frågan som dyker upp varje år precis innan klappjakten drar igång: Vad blir egentligen årets julklapp? Som handlare gäller det förstås att pricka rätt tidigt för att kunna möta efterfrågan, men det ser ut att bli knivigt. Någon klar vinnare går nämligen inte att skönja, trots omfattande analyser.

CDON har analyserat sökningar och köp från sina 1,8 miljoner kunder och landat i att det blir trådlösa hörlurar i år. Det har nämligen 194 procent fler sökningar än någon annan kategori. Man meddelar även att det under årets tredje kvartal såldes hela 83 procent fler trådlösa hörlurar än kvartalet innan. Allra populärast inom kategorin var, föga överraskande, Apple Airpods.

Genom att titta på våra kunders beteende och vad som trendar, har vi internt varit näst intill säkra på vad som blir årets julklapp år för år. Redan julen 2018 började trådlösa hörlurar segla upp som en favorit, men under hela 2019 har de varit omåttligt populära. Det är kul att vi nu delar med oss av vår julklappshemlighet och kunskap, säger Kristoffer Väliharju, vd på CDON, i ett pressmeddelande.

"Konsumenterna har sällan fel"

Elon håller dock inte med. När de tittar på sin data är det inte en specifik vara, utan produkter till det smarta hemmet som ligger i topp. Det rör sig om allt mellan övervakningskameror och robotdammsugare.

Konsumenterna har sällan fel och med vår försäljningsstatistik ser vi tydliga trender inför de stundande julhelgerna. Vi är också den enda kedjan i branschen som finns på så många orter runt om i Sverige, och därför kan vi säkerställa att vi fångar in både stad och landsbygd i våra prognoser, säger Camilla Waldmark, PR- och kommunikationsansvarig på Elon.

Men frågar man prisjämförelsesajten Pricerunner ovanstående aktörer inte ens nästan nära. Enligt deras undersökning, som gjorts med Kantar SIFO, är det nämligen boken som är årets julklapp. Hörlurar kommer först på 20:e plats och smarta produkter till hemmet är inte ens med på listan.

Svenskar är konservativa vad gäller julklappar. Hela 19 procent har en bok högst på önskelistan. Och då talar vi om en fysisk bok. Mest intressant är att det är unga människor i åldern 18-29 år som allra helst vill ha böcker. På julen verkar vi vilja ha en paus från alla digitala och sociala medier, säger Nicklas Storåkers, vd på Pricerunner.

"Vi vill bestämma själva"

På andra plats kommer kläder (17%) och pengar (16%) kniper tredjeplatsen. Presentkort till underhållning missar prispallen precis (13%) och skuggas av presentkort till resor (12%).

Undersökningen visar också att vi vill bestämma själv. Pengar och olika former av presentkort är kanske inte de mest fantasifulla presenterna, men är alla på topp 10-listan. Många svenskar har blivit mer miljömedvetna och vill inte ta emot saker vi inte behöver, säger Nicklas Storåkers.

Nils Lund
nils@ehandel.se