ANNONS

Tvingas justera sitt försäljningsmål - omsättningen slutar inte öka

Medgrundaren Mikael Jensen

"Fortfarande känsligt att våga satsa".

ANNONS

Den första september 2017 grundades leksaksbutiken Frida & Fritiof i den lilla landsbygdsorten Horred, i Västra Götalands län.

Nu meddelar företaget att omsättningen har ökat sedan årsskiftet, trots att många andra branschkollegor har påverkats negativt av den rådande pandemin.

I början av 2020 såg vi en tydlig ökning och förväntade oss att försäljningen skulle ta fart. Men sedan kom coronaviruspandemin och försäljningen dog fullständigt de första dagarna i mars. Vi anade att folk ville hålla på pengarna eller bunkra förnödenheter. Försäljningen tog sig ändå bra mot slutet av månaden och sedan dess har vi inte märkt någon nedgång över huvud taget, säger medgrundaren Mikael Jensen till Ehandel.

Omsättningen för varje månad har överstigit omsättningen för motsvarande månad, jämfört med föregående år. Även mars månad som började knackigt. Vi har redan nu, i mitten på maj månad, en högre omsättning än vi hade i maj månad i fjol.

På grund av den ständigt växande försäljningen kommer bolaget behöva justera sina nästkommande mål.

Vi satte, baserat på 2019 års omsättning, upp mål för 2020 och 2021 i slutet på förra året. Om det fortsätter som det ser ut nu kommer vi att nå vårt mål för 2020 med god marginal. Vi får justera upp vårt mål för 2021 något.

E-handelsföretaget är ödmjuka inför ökningen som man inte hade förväntat sig, menar Mikael.

Hela vårt sortiment består av sällanköpsvaror. Det borde vara förväntat under rådande läge att allt går sådär, säger han och fortsätter:

Eftersom vi enbart säljer ekologiska och miljöcertifierade produkter har vi ett ganska högt pris på våra varor. Det beror på dyrare råvaror och en skälig lön inom hela produktionskedjan. Med tanke på detta är det fantastiskt att vi inte tappar på någon kategori.

Bakom e-handelsföretaget står bolaget E-resistible som grundades av Monica Gaita och Mikael Jensen.

När vi bildade bolaget E-resistible valde vi att redan från början skriva in fyra bifirmor. Dessa har vi en plan för när det gäller uppbyggnad och lansering. Vår första bifirma är Frida & Fritiof. Ingen annan av biforma är lanserad än, förklarar Mikael.

Duon har en hel del insikter i företagsvärlden som de idag har användning av i sitt e-handelsprojekt. Monica har arbetat med e-handel i mer än 20 år varav tio år som vice vd och operativ chef för ett etablerat distanshandelsbolag inom en större svensk koncern. Mikael är forskare som bland annat har studerat organisation, ledarskap och marknadskommunikation.

Vi utgör ett bra komplement till varandra, säger Mikael.

Vad är er hemlighet? Hur gör ni för att öka i tider där andra krisar?

Skälet till att det just nu går bra för oss beror på flera faktorer. Vi är i grunden ett värdedrivet e-handelsföretag vilket vi ser som en nyckelfaktor. Våra värden baseras på att produkterna är av hög kvalitet och att de inte skadar ekosystem, klimatet, arbetarna eller användaren. Vi tycker det är rimligt att de som har tillverkat varorna ska ha god arbetsmiljö och en skälig lön.

De som delar våra värden tenderar också att bli lojala kunder. Det har vi märkt av under de senaste månaderna. Många av våra följare på sociala medier har öppet visat sitt stöd för oss som småföretag och inte minst handlat ”som vanligt”. Vi har våra lojala kunder och följare att tacka för mycket.

Men mycket handlar även om att bland annat aktivt jobba med marknadskommunikation, SEO och sociala medier, samt erbjuda en smidig och pålitlig service gentemot kunderna, menar Mikael.

Service och andra mervärden är centrala i vårt arbetssätt. Sättet vi förpackar och levererar våra produkter är personligt och uppskattas av mottagaren. Vi jobbar också med varumärken som de senaste åren har haft en positiv trend. Vi växer med de varumärken vi är återförsäljare av.

Inget av det som tas upp ovan är nytt för oss utan sådant vi länge har gjort. Vi bedömer att det utgör en god grund som gör att vi står stadigt. Att få ihop hur alla dessa faktorer samverkar är komplext. Det är tryggt att vara en forskare som är van vid att hantera komplex information för att få ihop allt och se vad det är som behöver justeras. Bara SEO bygger ju på ett par hundra faktorer som ska samverka på bästa sätt.

Vad har ni för utmaningar? 

En stor utmaning vi hade i mars var att betala våra fakturor då vi just då var i en period med mycket nya produkter. Flera klädmärken kom med nya kollektioner och vi hade beställt mer än någonsin tidigare. När försäljningen stannade upp fick vi problem att betala. Vi vände oss då till vår bank men fick nej. Därför blev vi helt beroende av att få in pengar från köp, svarar Mikael och tillägger:

Något som vi brottas med just nu är att vi inte kan fylla på vårt lager i den takt som vi önskar. Flera av våra leverantörer har tomt i lagret därför att mycket av tillverkningen står still eller går långsamt.

Nu är planen att företaget ska hitta ett större lager och anställa ny personal.

Detta är i sig stora utmaningar då vi måste kunna klara ökade kostnader. Det är fortfarande känsligt att våga satsa som det ser ut idag. Ett nästa naturligt steg är även att öppna webbutik nummer två.

Izabella Borowska
izabella@ehandel.se

Julerbjudande

40% rabatt

På årsmedlemskap