ANNONS

Tvärstopp i coronakrisen - då blev e-handeln räddningen

Mikael Thor och Clara Tengström

"Startskottet för någonting nytt".

ANNONS

Barnklädesmärket Ebbe fick en tuff start på året. När coronaviruset slog till i mitten av mars hade företaget precis beställt hem de varor som skulle säljas under våren och sommaren. Men efter nedstängningar i produktionen i länder som Indien och Bangladesh blev varorna försenade. Då uppstod nästa problem - det fanns ingen att leverera varorna till. Barnklädesbutiker över hela Europa stängde mer eller mindre över en natt.

Då var Mikael Thor, grundare och vd på märket Ebbe samt på klädbutiken OneTwoTen, glad över att bolaget också har den egna e-handeln Ebbekids.com.

Vi agerade snabbt och satsade mycket kraft på att öka försäljningen i den egna webbshopen Ebbekids.com istället. Vi har det senaste året fokuserat på att utveckla och skala upp webbshopen och nu blev det ännu tydligare vilken kanal som vi själva hade möjlighet att styra över, säger han i ett pressmeddelande.

Dubblade omsättningen

Företaget, som under en tid har satsat på att bygga upp sin e-handel, anställde nyligen en e-handelschef vid namn Clara Tengström. Hennes uppgift blir att fortsätta driva på den digitala försäljningen.

Jag har alltid varit intresserad av e-handel och ser framemot att få arbeta på kundsidan och att få följa den digitala kundresan från A till Ö. Att fokusera på att arbeta så smart som möjligt med den data vi sitter på för att skapa så värdefullt innehåll till vår målgrupp som möjligt och bygga en relation med våra kunder känns väldigt inspirerande, säger hon i en kommentar.

Utöver den egna e-handeln säljs varumärket Ebbe också i den fysiska handeln i en rad europeiska länder. Framåt är det dock e-handeln som ska stå i fokus. Mikael Thor öppnar även för försäljning på marknadsplatser.

Med över 20 års erfarenhet i barnklädesbranschen så har jag aldrig varit med om ett snabbare paradigmskifte än den digitalisering som nu sker. För år 2020 så har vi hittills dubblat omsättningen via den egna webbshopen och vi har bara skrapat lite på ytan på allt som kommer att vara möjligt framöver, säger han, och fortsätter:

Vi planerar exempelvis för en lansering av sajten på tyska eftersom den marknaden är viktig för oss. Vi är stolta över vår kraftiga ökning via den egna kanalen och jag är övertygad om att vi kommer se tillbaka på denna tid som "startskottet" för något nytt, säger Mikael Thor.

Johanna Allhorn
johanna@ehandel.se