Snabbväxande padelbutiken Racquet hade stora planer för 2022. Företaget, som under 2021 omsatte drygt 12 miljoner kronor, har tidigare berättat om sina planer på att öppna flera butiker runt om i Sverige och ute i Europa.
LÄS ÄVEN: Hon ska hjälpa Racqet ut i världen: ”Lockades av potentialen”
E-handlaren hade planer på en global expansion, on- och offline, men de drömmarna verkar ha grusats något.
Tar vi en titt i bolagets senaste bokslut så kan vi se att omsättningen endast ökade marginellt under fjolåret till 12,3 miljoner kronor. Samtidigt ökade rörelseförlusten från -7,7 miljoner 2021, till -10,8 miljoner kronor 2022.
Det har under året gjorts stora investeringar i produktutveckling och marknadsaktiviteter för att stärka varumärket. Padelmarknaden har under 2022 upplevt en överetablering av både padelhallar och återförsäljare vilket medfört en extremt pressad prisbild, skriver bolaget i sin rapport.
Överetablerad marknad
Padel bommade under pandemin men under det senaste året har vi har sett flera stora spelare i den hajpade sporten gå omkull. Både på grund av tuffare ekonomiska tider, men även tack vare en överetablerad marknad. Något som även Racqet märkt av och nu försöker tackla.
Bolaget har inlett en rad åtgärder för att skapa en lönsam utveckling och har under året erhållit ett villkorat aktieägartillskott på 700 000 kronor, står det i rapporten.
Kapitaltillskottet kommer från moderbolaget Thevea Brands Group. En koncern, som omsatte nära 570 miljoner kronor under 2022, och utöver Racqet äger varumärken som Tretorn, Sarek och Fjällmark.