ANNONS

"TvÄng och censur" - kritik mot Blockets chattfunktion

"TvÄng och censur" - kritik mot Blockets chattfunktion
Motorcykeln pÄ bilden har inget med artikeln att göra

En e-handlare som har sin butik pÄ Blocket Àr kritisk till att han nu tvingas sköta sin kundkontakt via Blockets nylanserade meddelandetjÀnst.

ANNONS

För en knapp mÄnad sedan lanserades Blockets nya meddelandetjÀnst som ska lÄta inloggade anvÀndare skicka meddelanden till varandra. TjÀnsten ska enligt Blocket bidra till bÄde tryggare och enklare köp. I samband med lanseringen meddelade marknadsplatsen att stötande innehÄll skulle filtreras bort frÄn de meddelanden som skickades.

Nu fÄr tjÀnsten kritik frÄn en e-handlare som butik pÄ Blocket sedan ungefÀr ett Är tillbaka. SÀljaren vÀnder sig mot att kunderna numera mÄste kontakta honom via den nya meddelandetjÀnsten eftersom det extra inloggningsmomentet kan medföra ett hinder för köp.

- Har man dÄ inte konto hos Blocket/Schibstedt, sÄ blir det naturligtvis ett hinder för köp, eftersom alla inte vill skaffa ytterligare konto och medföljande lösenords-kom-ihÄg för att kunna handla. Inom e-handel Àr det ju faktiskt sÄ att man försöker fÄ sÄ fÄ steg som möjligt innan köp - inte tvÀrtom, skriver han i ett mejl till Ehandel.se.

Kundens mejladress censurerades 

Dessutom kan sÀljaren inte se kundens mejladress nÀr han ska mejla tillbaka, nÄgot Blocket hÀvdar Àr av sÀkerhetsskÀl men som butiksÀgaren menar kan stÀlla till det till exempel nÀr man som e-handlare vill göra en första koll vid fakturaköp.

Enligt sÀljaren har det hÀnt att kunden har uppgett sin vanliga mejladress i ett Blocketmeddelande, men att den dÄ censurerats av Blocket som bedömde situationen som osÀker.

- Personligen blir jag fruktansvÀrt upprörd av det hÀr! Mina kunder tar kontakt med mig för att handla, jag tror inte de Àr sÀrskilt rÀdda för att lÀmna ut en mejladress! Men dÀremot skall all skriftlig kommunikation gÄ genom Blocket, vilket jag finner mycket mÀrkligt.

"Knappast befrÀmjande för försÀljningen"

NÀr sÀljaren, som betalar ungefÀr 10 000 kronor om Äret för att fÄ ha sin butik pÄ Blocket, riktade kritik mot meddelandesystemet i ett Blocketmeddelande till en kund fick han enligt egen utsago Àven det bortplockat. Mejlet kom fram, men kunden ska inte ha kunnat lÀsa den delen av texten som bestod av negativa synpunkter om chattfunktionen.

SÀljaren, vars butik innehÄller en typ av varor som kunder ofta har kompletterande frÄgor om inför ett köp, hÀnvisar nu alla kunder direkt till hans hemsida. Detta eftersom han har tröttnat pÄ att hans kunder först mÄste logga in via Blocket för att ta kontakt med honom bara för att sedan bli uppmanade att kontakta honom igen via hemsidan för att han ska slippa involvera Blocket i sin kundkommunikation.

- Detta Àr knappast befrÀmjande för försÀljningen, och naturligtvis kommer jag sÀga upp min Blocket-butik - finns ingen anledning att betala för uppenbara försÀmringar.

"Kommer att utveckla funktionen efterhand"

Men enligt Thomas BÀcker, som Àr kundsÀkerhetschef pÄ Blocket, har meddelandetjÀnsten införts pÄ begÀran av Blockets anvÀndare som ett steg i att göra kontakten mellan köpare och sÀljare enklare, tryggare och mer effektiv. Han har personligen inte tagit del av nÄgra liknande klagomÄl tidigare, men har viss förstÄelse för de synpunkter som framförs av e-handlaren i den hÀr artikeln. 

- Jag kan Ä ena sidan förstÄ att man som e-handlare vill ha e-post synlig, men vi har vid den hÀr första lanseringen inte haft möjlighet att dela upp det pÄ det sÀttet. I den nya meddelandetjÀnsten filtreras e-postadresser bort i meddelanden sÄ att bedragare inte skall kunna inleda en konversation inom Blockets ekosystem, och sedan dÀrefter hÀrleda vÄra anvÀndare till en kanal som Àr utanför vÄr kontroll. I vÄrt arbete med att sÀkra Blocket Àr vi tvungna att införa detta för alla, sÀger han.

FrÄn Blockets sida anser man inte att nÄgon censur har Àgt rum. Thomas BÀcker hÀnvisar till en lista med olÀmpliga ord som svordomar och könsord och ett filtreringssystem som varnar om nÄgot av orden dyker upp i ett meddelande.

Han vill inte spekulera i hur meddelandefunktionen kommer att fungera framöver för marknadsplatsens ungefÀr 2 000 e-handelskunder men sÀger att det Àr naturligt att det kommer synpunkter kort efter en större lansering. Nu ska Blocket ta till sig av responsen och sedan ska funktionen utvecklas efterhand.  

- Men vi vill givetvis inte stÀlla till det för vÄra kunder. DÀr har vi ju en av vÄra utmaningar, att vi har sÄ olika kundgrupper, avslutar Thomas BÀcker. 

Johanna Allhorn
johanna@ehandel.se