Yougovs lista toppas av Swish, IKEA och Volvo, medan Googles lista domineras av digitala plattformar och medier, med Aftonbladet, Expressen och Pornhub i toppen.
Christian Rudolf presenterade sina insikter i ett inlägg på Linkedin, och uppmärksammar bland annat att Swish inte ens kvalar in bland de 250 mest sökta varumärkena enligt Google.
Det betyder inte att Yougovs lista är fel, utan att olika mätmetoder ger olika resultat. Yougovs ranking bygger på hur människor själva upplever och värderar varumärken, medan Googles data speglar faktisk efterfrågan i form av sökningar, skriver Christian Rudolf.
Han lyfter att en efterfrågan kan skapas genom marknadsföring, men de varumärken som dominerar Googles lista har "en inbyggd efterfrågan" i sin grundfunktion.
De behöver inte marknadsföra sig för att folk ska söka sig till dem – deras innehåll och funktioner skapar naturligt ett konstant flöde av användare, skriver Christian Rudolf och avslutar med:
Den här insikten borde få dig som marknadsansvarig att fundera över vad modern marknadsföring egentligen innebär. Marknadsföring är inte bara att skrika ut sitt budskap utan att bygga in efterfrågan i ert varumärke och erbjudande (tjänst).
Störst efterfrågan enligt Google:
1. Aftonbladet
2. Expressen
3. Pornhub
4. YouTube
5. Google
6. Blocket
7. Facebook
8. Försäkringskassan
9. 1177
10. Swedbank
Yougovs lista:
1. Swish
2. IKEA
3. Volvo
4. SVT Play
5. Wasabröd
6. Arla
7. ICA
8. Google
9. Systembolaget
10. Västerbottenost