IDG meddelar idag att Media Markt ska storsatsa på e-handeln. Vi skrev i januari om deras planer att börja med e-handel i Tyskland, något som skall förverkligas under andra halvåret detta år. Nu gör dock VD:n för Media-Saturn, som äger Media Markt, stora uttalanden om deras e-handelssatsning. Redan 2013-2014 skall nätförsäljningen stå för tio procent av deras totala försäljning. Något som skulle motsvara två miljarder euro. När en e-handelssatsning kan ske i Sverige är fortfarande oklart. E-handel under varumärket Media Markt skall dock börja under nästa år.
En annan jätte, byggvaruhuset Bauhaus, meddelade häromdagen att även de är redo att börja med e-handel. Detta ska dock ske i Sverige och redan nästa månad ska det vara färdigt för lansering. Bauhaus vaknade förmodligen upp och såg ny konkurrens hos företag som Bygghemma och Byggmax.
Bauhaus säger sig dock inte vara rädda för prisjämförelser. Tvärtom verkar detta vara något som de är ute efter, att kunder enklare skall kunna jämföra priser med deras konkurrenter. Deras största konkurrensfördel sägs nämligen vara priserna och deras stora utbud.
Målet för Bauhaus e-handel är att bli störst på gör-det-själv segmentet på nätet. E-handeln kommer bedrivas på deras nuvarande hemsida och stora delar av deras ordinarie sortiment kommer återfinnas till samma pris som i butik. Leverans kommer ske direkt till kund och inom hela Sverige.
Vi önskar både Bauhaus och Media-Saturn lycka till i sina e-handelssatsningar. Fint folk kommer alltid sent sägs det, frågan är om detta stämmer inom e-handeln.