ANNONS

Två e-handlare - samma logga: "Valt att ignorera dem helt"

Mikael Tarighi och Christian Nordenström från Chimi Home och Daniel Djurdjevic och Charlie Lindström från Chimi Eyewear

"Vi har rättigheterna".

ANNONS

År 2016 grundade Daniel Djurdjevic och Charlie Lindström e-handelsföretaget Chimi Eyewear. Bolaget satsade från start på intensiv marknadsföring via influencers, som bland andra Bianca Ingrosso, Kenza och Alice Stenlöf, på sociala medier och lyckades snabbt etablera sitt varumärke. Sedan dess har Chimi Eyewear mer än dubblat försäljningen från år till år.

Idag säljs solglasögonmärket hos ett flertal återförsäljare samt via företagets egen e-handel och fysiska butiker i Stockholm. Under 2019 växte omsättningen med 153 procent och landade på 44,4 miljoner kronor.

LÄS ÄVEN: Influencerfavoriten sprängde 40 miljoner – mer än dubblade

I år, den 15 mars 2020, presenterade bolaget sin nya logga. Men reaktionerna var delade, eftersom den nya loggan påminner om handduksföretaget Chimi Homes logotyp. Något som uppmärksammades av sajten Dina Pengar i somras. Då hade parterna inte bestämt sig för om man skulle gå vidare juridiskt i frågan.

Skärmdumpar tagna från Instagram.

Vi hörde av oss till företagen för att ta reda på vad bolagen har landat i. Men först ville vi förstå vad som egentligen hände. Hur gick det här till?

Chimi Home grundades 2018 av Mikael Tarighi och Christian Nordenström i Göteborg.

Vi registrerade vår logga i början av 2018, och mellan 2018 och 2019 jobbade med vi produktutveckling och allt som hör till, säger Mikael Tarighi till Ehandel.

Det tar sin tid att starta ett nytt företag, sajt och produkter. I december 2019 hade vi pre-launch, då kom våra produkter ut på marknaden första gången. Sedan när vi hade allt på plats hade vi en officiell lansering i augusti 2020.

Att ordet Chimi förekommer i båda företagsnamnen är en sak, och sett till bolagens start var Chimi Eyewear först med ordet "chimi" i sitt företagsnamn.

Namnet Chimi är speciellt för oss, och vi har en personlig koppling till det. Vid tillfället när vi ansökte om vårt varumärke var Chimi Eyewear inte lika etablerade som de är idag och inget vi kände till då, fortsätter Mikael.

Men när det kommer till logotypens utformning så gissar vi att Chimi Eyewear fick syn på oss i samband med vår pre-launch 2019 och bytte sedan till vår logga för att igenkänningsfaktorn skulle vara högre. Det är tråkigt, men vi har samtidigt våra rättigheter i olika klasser. Chimi Eyewear gör jättebra saker och är duktiga på det de håller på med. Vi har olika kundgrupper så det här påverkar inte vår verksamhet.

När vi hör av oss till Chimi Eyewear får vi dock olika versioner från grundarna. Enligt Charlie Lindström hade man hittat Chimi Home i januari, men enligt hans kollega Daniel Djurdjevic var det först senare som de fick klarhet i att det andra varumärket existerade.

Vi kom över Chimi Home redan i januari 2020 och har, genom ett juridiskt ombud, haft kontakt med bolaget sedan dess. Men vi har valt att ignorera dem helt och hållet, säger Charlie.

Vi hade ingen kännedom om Chimi Home innan de informerade på Instagram om att de skulle lanseras, vilket var i början av sommaren 2020. Vi har i efterhand förstått att de registrerade varumärket under 2018 men detta är ingenting som vi tidigare har noterat, säger Daniel.

Skärmdumpar tagna från Instagram. Chimi Eyewears gamla och nya logotyp.

Hur som helst menar Chimi Eyewear att logotypen utformades på egen hand, utan inspiration från Chimi Home.

Vi påbörjade ett arbete för att uppdatera vår logotyp och grafiska profil under 2018, tillsammans med en varumärkesagentur som vi har arbetat med från start. Under början av 2019 beslutade vi om en ny logotyp och förmedlade denna till våra underleverantörer för att den skulle uppdateras på våra produkter. Dessa uppdaterade produkter började säljas under första kvartalet 2020, säger Daniel och tillägger:

Som svar på frågan kring eventuell sammanblandning av våra varumärken så är det föga förvånande med tanke på att de innehåller en exakt likadan sammansättning av fem bokstäver. Vi tror inte att det är ett problem för våra kunder, med tanke på att vi inte får några frågor om det till vår kundtjänst.

Så vad händer nu? 

Just nu kikar vår jurist på andra klasser som vi kan registrera vårt varumärke i, om vi skulle vilja utöka vårt sortiment, avslutar Mikael från Chimi Home.

Izabella Borowska
izabella@ehandel.se

Julerbjudande

40% rabatt

På årsmedlemskap