NA-KD investerade cirka tio miljoner kronor bara under 2021 - totalt 40 miljoner sedan 2019 - i att ta fram marknadsplatsen NA-KD Circle, som för en tid sedan lanserades som en del av e-handlarens vanliga plattform. Tanken är att Circle ska bli en samlingsplats för secondhand-mode. Kunderna kan registrera gamla NA-KD-plagg, samt klicka hem plagg som andra kunder lagt ut till försäljning.
LÄS ÄVEN: NA-KD släpper secondhand-sajt: “Har investerat över 10 miljoner”
Satsningen sjösattes i april och har fått en stark start, enligt siffror som NA-KD nu delar med sig av.
Sedan lanseringen för drygt en månad sedan har omkring 17 000 produkter lagts ut till försäljning. Nu siktar bolaget på att second hand ska bli en väsentlig del av försäljningen, säger Anna Winde, hållbarhetschef på NA KD, i en kommentar.
Circle har fått fantastisk respons från våra kunder, fortsätter hon.
NA-KD Circle är tänkt att bidra till att företaget år 2030 ska ha reducerat sina utsläpp med 50 procent jämfört med 2020 års nivå.
Vi tog kontakt med NA-KD för att fråga hur många av de upplagda second hand-plaggen som har sålts.
17 000 produkter har sålts sedan lanseringen i april, svarar Sanja Tegeltija, PR-chef på NA-KD.
Så alla produkter som lagts ut har även sålts? Just nu verkar det ligga drygt 3 000 secondhand-produkter ute till försäljning på NA-KD:s sida.
Det stämmer bra, detta eftersom vi köpte in fler produkter innan lanseringen.
Den som vill sälja sina använda plagg får beskriva varans skick, varpå NA-KD meddelar hur mycket säljaren kommer att få i ersättning. Priset är kopplat till varans skick samt hur mycket det kostade från början. En produkt på sajten kan finnas i flera storlekar om flera säljare har valt att sälja samma vara.