Succéappen letar efter en kvinnlig tech-VD och siktar mot nya marknader.
I början av sommaren kunde vi avslöja att influencern Jelena Meacham har gett sig in i tech-branschen, när hon lanserade den färska dejtingappen Blind Date. Att fäktas mot existerande konkurrenter som Tinder, Raya, Match eller Bumble är ingen lätt match. Men Jelena ser att det trots ett stort utbud på marknaden saknades något.
Vi har sett de senaste åren att folk börjar tröttna på att dejting-apparnas fokus är så ytligt och att de till största del används för mer kortvariga relationer. Där tror jag styrkan i vår app ligger. Att "blind-dejta" har också haft ett rejält uppsving på senaste, och det har kommit program som "Första Dejten" och "Love is Blind". Med allt det här sagt ser vi inte riktigt vår app som en direkt konkurrent till de nuvarande apparna, utan snarare som ett komplement, säger Jelena Meacham till Influens.se.
LÄS ÄVEN: Influencern lanserar dejtingapp utan bilder – ”baseras på matematisk uträkning”
På drygt en månad har appen fått cirka 2000 aktiva användare, och siffran växer för varje dag. Men hur började allt? Det berättar Jelena för oss:
Idén föddes hemma i soffan då jag själv använde mig av olika dejtingappar en kort period. Jag blev dock väldigt trött på att de enda hälsningsfraserna jag fick handlade om mitt utseende, trots att jag hade en lång utförlig profil. Det kändes inte som att någon ville lära känna mig som person, utan efter att ha skrivit 3-4 rader fram och tillbaka så skulle det bytas Snapchat och skickas bilder. Det störde mig enormt mycket, och därför blev jag väldigt kortvarig där. Så jag bestämde mig för att ta fram en app som låter användarna fokusera på andra saker än utseende.
Det har varit så otroligt roligt att bygga appen, och allting har gått väldigt smidigt. Det föds nya ideér hos mig om hur vi kan utveckla appen nästan dagligen, så jag ser fram emot att vidareutveckla vårt koncept.
Trots sin ännu korta tid på marknaden har konceptet väckt en hel del intresse från både media och investerare.
Vi stängde nyligen vår första runda till en värdering vi för närvarande håller internt. Men vi är mycket nöjda med vår ängelinvesterare som har stor tidigare erfarenhet av att bygga spännande projekt inom tech.
Vad tjänar appen pengar på?
Fokus just nu ligger på att bygga appen så bra som möjligt samt att få fler användare. Men den primära intäktskällan kommer att vara vår kommande premiumtjänst, där premiumanvändare kommer att få tillgång till flera spännande funktioner i appen.
Idag består Blind Date-teamet av totalt fyra personer, och inom kort hoppas man även tillsätta en fast vd i bolaget.
Vi ser väldigt gärna att vi får in en till tjej som kan axla vd-rollen. Att få in fler tjejer i tech-världen är något som vi tycker behövs. Vi hoppas att vi kan hitta någon som delar våra värderingar och visioner, och som kan bidra till en positiv förändring på dejtingmarknaden.
Varför tar du inte an dig vd-uppdraget själv?
Min styrka ligger på andra områden, och genom att ta in ett nytt tillskott kan vi få nya perspektiv och mer kunskap inom de områden som vi behöver för att ta det här till nästa nivå, säger Jelena och fortsätter:
Som grundare är det viktigt för mig att varumärket drivs med de värderingar som vårt bolag har, och att vår verksamhet fyller behovet på marknaden. Jag kommer att fokusera på att bygga varumärket, samt att vidareutveckla vår app så den blir det självklara valet för alla som vill hitta kärleken på riktigt.
Framåt är det fokus på att sätta en fast organisation och att börja marknadsföra appen bredare.
Vi är redo att ta nästa steg och att ta oss in på fler marknader, säger Jelena Meacham och avslutar med:
Inom kort kommer vi även att lansera en ny funktion i appen som ska göra flödet levande, roligt och informativt. Där kommer man att kunna hitta allt från artiklar och erbjudanden från andra företag till korta intervjuer och videoklipp med influencers.