Även de internationella e-handelsjättarna sliter i dagens omvärldsklimat. När Zalando i dag publicerade sina siffror för andra kvartalet uppdagades det att modegigantens resultat, före skatt, rasat med 58 procent till 803 miljoner kronor. Omsättningen backade även den, med fyra procent, till 27 miljarder.
Men det var trots detta inte alltför dystra miner. Bolaget räknar nämligen med både förbättrad lönsamhet och en återgång till tillväxt under andra halvåret.
Vi är fokuserade på effektivitet och på åtgärder som ska förbättra marginalerna - något som kommer att hjälpa oss att öka vår lönsamhet under andra halvåret. Vår hälsosamma balansräkning gör det möjligt att investera i vår tekniska plattform, logistik och infrastruktur, för att säkra vår långsiktiga tillväxtkurva, säger Dr. Sandra Dembeck, CFO på Zalando, i ett uttalande.
Det fanns också en del ljusglimtar under det andra kvartalet, trots nedgångarna. Antalet aktiva kunder växte med 11 procent till 49 miljoner. Lojalitetsprogrammet Zalando Plus fick också ett uppsving med 164 procent till 1,5 miljoner medlemmar.
Vi har visat på teamets förmåga att anpassa sig snabbt till nuvarande klimat, samtidigt som vi gjort kundupplevelsen både mer inspirerande och engagerande. Vi fortsätter att växa vår konsumentbas och är fullt fokuserade på vår strategi att göra väl utvalda investeringar för långsiktig tillväxt, säger Robert Gentz, co-vd på Zalando.