ANNONS

Tunga siffror för modejätten: "Högt rabattryck"

Ludvig Anderberg, vd på Nelly Group

Försäljningen föll nästan tvåsiffrigt.

ANNONS

Modehandlaren Nelly Group lägger ett tufft Q3 bakom sig. Bolagets försäljning minskade med 9 procent till 284 miljoner kronor. Däremot förbättrades rörelseresultatet från -27 till -11,9 miljoner.

När siffrorna läggs samman för perioden januari till september så ser vi att omsättningen sjunkit med 10 procent till 911,8 miljoner. Rörelseresultatet i sin tur har försämrats från -35 till -54 miljoner.

Vi upplevde under kvartal tre en svag försäljning på en marknad präglad av ett högt rabattryck, en minskad trafik och en kund som i rådande omvärldsläge är mer avvaktande, kommenterar Ludvig Anderberg, ny vd på Nelly, siffrorna.

Bolaget jobbar just nu hårt för att vända de röda siffrorna till svarta och är enligt egen utsago bara i början av omställningsresan.

Man har tidigare aviserat ett omfattande sparpaket, som ska spara 40 till 50 miljoner årligen. Bland annat genom att strama åt sortimentet.

Inköpsorganisationen har förändrats i grunden och vår uppdaterade sortimentstrategi bygger på ett smalare men tydligare sortiment för vår kund där vi kan erbjuda populära och lönsamma produkter i större kvantiteter. Samtidigt tydliggörs vårt fokus på Nellys egna varumärken än mer, där våra förutsättningar för goda marginaler är som starkast, säger Ludvig Anderberg.

LÄS ÄVEN: Otydligheter och bristande disciplin - därför tvingas e-handlaren skära ned

Nils Lund
nils@ehandel.se