Inte ens Black Friday kunde rädda modehandeln i november. Den totala försäljningen sjönk återigen. Det visar Stilindex från Svensk Handel. Den totala klädförsäljningen föll med 3,2 procent och skoförsäljningen med 0,5 procent.
Förra året tappade modehandeln försäljning i november och så även i år. Det är framförallt skohandeln som haft det kämpigt i år. Även om tappet på 0,5 procent för skohandeln kan tyckas litet så måste det ställas i ljuset av förra årets november som visade minus 12,9 procent, konstaterar Mikael Sandström, branschordförande för Svensk Handel Stil, i ett pressmeddelande.
Det verkar som om det är Black Friday-fenomenet med Black Weekend och Black Week som gått sämre i år för aktörerna som främst har fysiska butiker. Samtidigt ska man dock notera att söndagen i Black Weekend inföll i december i år.
Det kanske mest anmärkningsvärda av allt är dock att det inte var de fysiska butikerna som stod för merparten av tappet. Faktum är att e-handeln varit den största boven i dramat för klädhandeln.
Julhandeln hoppet
Klädföretagens e-handel visade ovanligt nog ett större minus än den fysiska handeln i november. För skor gäller det omvända då näthandeln förbättrade siffrorna något.
Nu står hoppet till julhandeln för att vända den dystra trenden och kanske finns det ett halmstrå att greppa där, trots allt.
Hur decemberförsäljningen kommer att arta sig är naturligtvis svårt att sia om men en fördel är att julafton ligger på en tisdag i år, vilket gör att måndagen blir en klämdag med stor försäljning i den fysiska handeln, säger Mikael Sandström.