Hövding cyklade i diket under fjärde kvartalet. Bolaget sålde 13 procent färre hjälmar under slutet på året, jämfört med samma period 2020 på grund av en oväntat svag julhandel. Resultatet blev samtidigt allt rödare och stannade vid -9 miljoner, jämfört med -5,7 miljoner året innan.
Under det fjärde kvartalet redovisas två engångsposter i form av ett slutavtal med den tidigare tyska distributören och kostnader för VD-byte som sammanlagt uppgår till 5,7 miljoner. EBITDA i det fjärde kvartalet uppgår till -9,1 miljoner och rensat för dessa engångsposter hade EBITDA varit -3,4 miljoner, kommenterar Sofia Svensson, vd på Hövding, siffrorna.
Men trots en svag avslutning lyckades man faktiskt minska EBITDA-förlusten för helåret. Det hamnade visserligen på negativa 23 miljoner. Men det var också betydligt bättre än -38,5 miljoner under 2020. Omsättningen steg dessutom för helåret, från 152 till 161 miljoner kronor.
Hövding har under 2021 genomgått stora förändringar operativt såväl som finansiellt. Förändringarna har gett en förbättrad bruttomarginal och lägre fasta kostnader i relation till omsättningen, säger Sofia Svensson och avslutar:
Målsättningen för 2022 är geografisk expansion, för att säkerställa Hövdings långsiktiga tillväxtambitioner. Fokus är västra Europa där Frankrike och Benelux bedöms ha gynnsamma och snarlika förutsättningar som Hövdings hemmamarknader Sverige och Danmark.