Cdon Group, som består av Cdon och Fyndiq, hade en tuff inledning på året och visar i dag upp ännu ett svagt kvartal.
Vi fortsätter att navigera mellan stora utmaningar, samtidigt som vi genomför operativa förändringar för att nå vårt långsiktiga mål: Att bli den ledande marknadsplatsen i Norden, säger Fredrik Norberg, vd för Cdon Group, i en kommentar.
Nyckeltal:
- GMV (bruttoförsäljning): 426,1 miljoner kr (497,3)
- Nettoomsättning: 97,2 miljoner kr (104,2)
- EBIDTA-resultat: -9,4 miljoner kr (1,8)
Bruttoförsäljningen backade alltså med 14 procent, samtidigt som man vände till förlust på EBIDTA-nivå - alltså rörelseresultatet före räntor, skatt, nedskrivningar och avskrivningar. Detta tillskrivs nedläggningen av Malmö-kontoret, med tillhörande kostnader för omstrukturering.
Vi är missnöjda med vår ekonomiska prestation i Q2, säger Fredrik Norberg.
Dessutom väntas flytten till en ny plattform, som ska minska kostnaderna med 40 miljoner under 2025, skapa vissa bekymmer en period under det tredje kvartalet.
"Avgörande åtgärder"
Bolaget har med andra ord en hel del kvar att göra för att komma till rätta med såväl tillväxten som lönsamheten.
Vårt fokus ligger helt på att förbättra utbudet, vår SEO-positionering, slutföra vår plattformsflytt och konsolidering av kontor. Vi tror att dessa avgörande åtgärder kommer att bygga en starkare grund för framtida framgång, säger Fredrik Norberg.