Den tidigare snabbväxande e-handlaren Wexthuset har de senaste två åren haft tuffare tider. Omsättningen som toppade 60 miljoner 2021 har nu fallit rejält. Fjolårets siffror som nu trillat in visar en omsättning på 41,4 miljoner kronor. Samtidigt vänder bolaget till en förlust på 2 miljoner. Det hela verkar dock inte komma som en chock för ledningen.
Efter den kraftiga tillväxten under 2020 och 2021 och en avmattning till mer normala nivåer 2022 så var planen under 2023, med den kraftiga inbromsningen av köpkraften som kunde skönjas i slutet av 2022, att landa på en nettoomsättning på 42 miljoner kronor, skriver företaget i sin årsredovisning.
Resultatet hade man förstås hoppats på var positivt.
Redan första kvartalet var en mer omfattande inbromsning ett faktum och en översyn av organisationen och produktutbud genomfördes.
Företaget har under fjolåret även investerat i teknik för att öka automationen inom både inköp, logistik, statistik och AI-relaterade förbättringar.
En satsning som fortsatt ger oss topplaceringar på Google via organisk sök, konstaterar företaget.
Trots tappet så ska bolaget enligt egen utsago har försvarat sin position på marknaden.
Vi har försvarat vår starka marknadsposition inom odling där fröer, belysning, näring, bevattning och produkter för sådd och odling är grunden.
"Önskade förvärva Wexthuset"
Det som skett är bland annat att kunderna valt billigare varor.
Försäljningen av dyrare växthus har gått kraftigt tillbaka till förmån för mer ekonomiska modeller, konstaterar företaget.
Spännande är också att e-handlaren avslöjar att de blivit uppvaktade av investerare.
Under året uppvaktades vi av intressenter som önskade förvärva Wexthuset. Men processen avslutades under hösten då en tillfredsställande överenskommelse inte kunde nås. Konsolidering av odlingsbranschen pågår och intressanta partnerskap utvärderas löpande.
Enligt Wexthuset är man i en bättre position för 2024, och under första kvartalet i år ska man uppnått ett positivt kassaflöde igen.