Den svenska betalleverantören Payair som under en tid tryckt in QR-koder i e-handeln har pengaproblem. Sedan den 1 juli 2012 har företaget visat upp ett minusresultat på 15,5 miljoner kronor.
Nyligen beslutade Tingsrätten om företagsrekonstruktion och en nyemission på 22 miljoner kronor förbereds. Trots det finns det nu en optimism både hos rekonstruktören och i bolaget.
– Förutsättningarna är mycket goda. Det här handlar om en typisk resa med stora utvecklingskostnader som kräver intressenter, säger rekonstruktören Pierre Pettersson på Advokatfirman Lindahl.
En anledning till Payairs hårt ansträngda ekonomi beror på att man bytte affärsmodell med ambitionen att etablera en tjänst för mobil handel. För att göra det byggde man upp en egen sälj- och marknadsorganisation mot handlare och konsument, något som blev mycket kostsamt.
– Vi var lite tidiga i tron att aktörerna skulle förstå att den här marknaden är på väg, säger företagets grundare Sören Babra som nu är tillbaka som företagets vd.
Ska enbart leverera teknik
Nu byter alltså Payair inriktning igen och företaget ska nu enbart bli teknikleverantör, något som betyder att man kommer att reducera risken i verksamheten avsevärt.
Fokus kommer att ligga på ett segment där betalleverantören redan genererar intäkter. Man kommer att jobba vidare med sin tekniska plattform och att erbjuda den till banker, operatörer och andra företag som har behov av att tillhandahålla tjänster för mobil handel och mobila lösningar.
Payair ska redan ha samarbetspartners i form av två banker, och man räknar med att de kommer att lansera bolagets tjänst. Förutom det har man även samarbetsavtal i 25 länder och landade nyligen ett stort avtal i Mexiko, med American Express.