ANNONS

Tuffa tider – de varorna drar vi ner på: "Inga dystra siffror"

Många stramar åt ekonomin nu
Istock/Ehandel

"Konsumenterna behöver prioritera".

ANNONS

Det haglar av handelsprognoser inför den annalkande julhandeln. Nu är ännu en här. Den här gången kommer den från Ipsos, på uppdrag av Bring. Undersökningen fokuserar på hur svenskarna ser på sina shoppingvanor i en orolig ekonomisk tid.

LÄS ÄVEN: Så blir julhandeln i år – nu avslöjas shoppingsuget: ”Rabattjakt”

Resultatet: Drygt hälften räknar med att minska sina inköp när utgifterna nu ökar. Det är främst heminredning och kläder som svenskarna drar ner på. Drygt hälften ska strama upp de inköpen.

Att vi kommer se över vår konsumtion framöver är helt naturligt. Månadskostnaden har gått upp ganska kraftigt i de flesta hushåll, både sett till elpriser, matpriser och eventuella räntekostnader på bostadslån. I kombination med en hög inflationstakt är det en pressad situation där många hushåll kommer behöva se över sin konsumtion och prioritera, kommenterar Brings presschef Matilda Adelborg.

Skillnader mellan män och kvinnor

Majoriteten som uppger att de ska hålla hårdare i plånboken är kvinnor. Tydligast är det i klädkategorin. 61 procent av kvinnorna ska minska sina klädinköp- Bara 33 procent av männen uppger motsvarande.

LÄS ÄVEN: Svensk Handel: “Månadens siffror är oroväckande svaga”

När det kommer till heminredning ska 59 procent av de svarande kvinnorna drar ner på de inköpen. Samtidigt ska 35 procent av männen minska på denna shopping. Men som förklarar skillnaderna är inget rapporten undersöker.

Majoriteten uppger att de kommer minska lite på utgifterna, men det är inga dystra siffror undersökningen presenterar. Det handlar mer om prioriteringar och en prismedvetenhet, inte att vi slutar konsumera, kommenterar Matilda Adelborg.

Så svarar svenskarna – två exempel från undersökningen

Jag kommer att minska mina inköp lite på grund av ökade utgifter och kostnader?Totalt: 46%
Män: 38%
Kvinnor: 58%

Vilka varor kommer du att handla mindre av?
Kläder/skor: 46 %
Inredning/möbler: 46 %
Vitvaror/småelektronik: 37 %
Personlig vård/smink: 26 %
Sportutrustning: 33 %
Leksaker/hobbyer 35 %
Böcker/spel: 29 %

LÄS ÄVEN: E-handlarnas dom – lista: Här är julhandelns hetaste prylar i år

LÄS ÄVEN: Efter deppsiffrorna – julhandeln ser lysande ut: ”Intressant”

LÄS ÄVEN: Julhandeln pressad – kunderna drar ner: ”Hårt slag”

David Gustavsson
david@ehandel.se

Julerbjudande

40% rabatt

På årsmedlemskap