ANNONS

Tuffa e-handelsbeskedet: En halv miljard i skulder till Klarna

Sebastian Siemiatkowski, vd på Klarna

"Djupt olyckligt".

ANNONS

Konsumtionslånen fortsätter att öka, vilket framkom i en rapport från Konsumentverket som vi berättade om i förra veckan. Detta trots att regeringen infört den så kallade kasslagen, som innebär att kreditalternativ inte längre får lyftas fram som betalningsalternativ i e-handelscheckouten.

Nu höjs dock röster för att det fortfarande är för många som hamnar i skuldsätt efter fakturaköp på nätet. Enligt Konsumentverket är det också ett problem att det många gånger är ganska enkelt att omvandla ett fakturaköp till ett köp på avbetalning.

LÄS ÄVEN: Vill se ännu hårdare kassalag för e-handeln: “Inte rimligt”

I pandemin har e-handeln rusat och eftersom många e-handelsföretag har tagit in Klarnas kassalösning gick utvecklingen spikrakt uppåt även för betalningsjätten.

LÄS ÄVEN: Klarna knäckte 10 miljarder - här växte man mest

Men framgången har en baksida. Enligt en kartläggning som Aftonbladet har gjort, har Klarnas kunder nu skulder på en halv miljard kronor hos Kronofogden. Det kan jämföras med 312 miljoner kronor under 2019. Det motsvarar en ökning på över 60 procent på bara ett år.

"Inte Klarna specifikt som är problemet"

Problemet med sena betalningar är dessutom egentligen ännu större eftersom Kronofogden endast får in de skulder som företaget och senare inkassobolagen har misslyckats med att driva in.

Med tanke på hur kraftigt e-handeln växt den senaste tiden så är det inte förvånande. En viss del av befolkningen har betalningsproblem. I takt med att fler använder den här typen av tjänster kommer vi också få in fler ärenden, säger Johan Krantz, analytiker på Kronofogden, till Aftonbladet.

Det är inte Klarna specifikt som är problemet, men hela företeelsen med krediter och konsumtionslån kan få förödande konsekvenser för en del.

Niklas Gillström, presschef hos Klarna, skriver till tidningen att Klarna arbetat för att vända utvecklingen, bland annat genom att påminna om förfallodatum. Han skriver att företaget oroas av utvecklingen med fler och större skulder.

Det är djupt olyckligt, för vi vill inte vara en del av ett problem, tvärtom ska vi vara en positiv kraft i den här branschen som sätter höga standarder som tvingar mindre och ljusskyggare aktörer att följa i våra fotspår.

LÄS ÄVEN: Faktura ökar trots utskällda lagen - här är regeringens svar

Johanna Allhorn
johanna@ehandel.se