Sök
Stäng denna sökruta.
ANNONS

Tuffa beskedet för modebranschen - "illojal konkurrens"

Johanna Allhorn
johanna@ehandel.se

Dela artikeln:

Svag tillväxt.

ANNONS

Mode- och skoförsäljningen har återhämtat sig något sedan pandemiåret 2020. Det visar Svensk Handels Stilindex, som nu på morgonen redovisar siffrorna för oktober månad. Jämför man oktober 2021 med samma månad 2019 med 2019 är siffrorna dock inte lika ljusa; försäljningen av kläder har ökat med 0,2 procent de senaste två åren medan skoförsäljningen har backat med 15 procent.

Att återhämtningen fortsätter inger hopp för svenska handlare. Men vi kommer inte ifrån det faktum att vi hade behövt se ännu starkare siffror. Nu hoppas vi att för handeln viktiga högtider, som Black Friday och julhandeln, ska snabba på denna process, säger Mats Hedenström, näringspolitisk chef på Svensk Handel, i ett pressmeddelande.

Han pekar ut flera utmaningar för handelns del. Utöver pandemin kämpar företag just nu med logistikproblem och höga fraktkostnader. Dessutom har man tvingats vänja sig vid att tävla mot internationella aktörer.

Utöver pandemifrågan tvingas svenska modehandlare också kämpa med illojal konkurrens från e-handelsplattformar som Amazon och Wish. Det är viktigare än någonsin att konkurrens sker på lika villkor och att globala e-handelsjättar avkrävs samma ansvar som den mindre handlaren i Sverige.

LÄS ÄVEN: Stor ängslan för varubrist bland konsumenter: "Är taggade"

Dela artikeln: