I början av 2020 såg allt ljust ut för e-handlaren Resväskor.se. Omsättningen hade dubblats för helåret 2019 och tillväxten var fortsatt stark. Då var företaget lyckligt ovetandes om att en global pandemi stod för dörren. Och i ett slag förändrades allt.
Då vi är nischade mot reserelaterade produkter och främst resväskor så dök försäljningen rakt ned den 11 mars 2020. Faktiskt exakt samma dag som WHO deklarerade Covid-19 som en pandemi. Det vi inte visste då var att det skulle ta över ett år innan vi såg en riktig återhämtning. Under våren 2020 ställdes nästan alla flyg och resor in av förståeliga skäl och då försvann även behovet för stora delar av vårt sortiment, säger Mattias Strömberg, delägare och vd på Resväskor.se.
Från 2018 till 2019 ökade Resväskor.se sin omsättning från 3,5 till nära 15 miljoner kronor. Samtidigt levererade företaget en vinst på cirka 600 000 kronor, att jämföra med 148 000 kronor året före. 2020 sjönk dock omsättningen till drygt 8 miljoner men med ett positivt resultat på 78 000.
Men drygt ett år efter pandemins intåg kom äntligen vändningen.
Vi började se en försiktig återhämtning under april 2021. När vaccinationsgraden ökade under maj, juni, juli och nu augusti så är vi tillbaka på nivåer vi såg innan pandemin. Samtidigt så vet vi enligt Swedavias passagerarstatistik att resandet bara har återhämtat sig med cirka 50 procent så vi bedömer att vi lyckats stärka våra marknadsandelar och ser därför ljust på framtiden. Effekterna vi ser idag grundar sig säkert också i att skiftet gått ännu mer från offline till online under pandemin.
Lagerchefen fick jobb på Hemköp
Precis som namnet antyder, säljer Resväskor.se huvudsakligen resväskor. En tuff bransch att vara verksam i när det internationella resandet i princip satts på paus.
Hur gjorde ni för att klara er?
Vi satte oss ner och började räkna. Vi har byggt och drivit bolaget utan externt kapital med fokus på lönsamhet och hälsosam tillväxt. Det var nog avgörande för oss att vi hade en kassa och den mentaliteten. Vi lyckades till exempel pausa löpande samarbeten och lösa ett tillfälligt jobb på Hemköp åt vår lagerchef. Vi gjorde allt för att sänka våra kostnader. Lärdomen vi har fått utav denna pandemi är att om man har en schysst och ömsesidig affärsrelation med sina partners så finns ofta viljan att hjälpa till. Speciellt om de tror på en långsiktigt, säger Caroline Erkhammar, delägare och vice vd på Resväskor.se.
Hur känner man som företagare när man har byggt sin affär runt ett ganska nischat koncept och marknaden för just det segmentet plötsligt försvinner?
Till en början var det väldigt svårt att förstå. En pandemi var inget vi hade erfarit tidigare. Heller inget vi själva varit med och orsakat. Men vi påminde oss själva om att människor kommer att fortsätta resa när det går och då göra det på ett säkert och tryggt sätt. Så kan vi bara hålla ut och hålla humöret uppe så kommer vår tid. Tålamod är en fiskares bästa vän, som man brukar säga.
I takt med att pandemin klingar av och resandet så smått börjar ta ny fart, ser Resväskor.se ljust på framtiden. Företagets plan är att "jobba stenhårt" för att erbjuda sina kunder i Sverige och Finland den bästa tjänsten för resväskor och reserelaterade produkter.
Vi tittar även på att expandera till fler länder i Norden och fortsätta vårt arbete med att öka lönsamheten i allt vi gör. När vi nu erfarit denna extremt hårda kris mot vår bransch så kommer ingenting vara för svårt för oss framöver.
LÄS ÄVEN: Deras väskor ska ta dem ut på resan mot 100 miljoner