E-handel är ju som bekant mycket mer än "bara" försäljning till konsumenter, även om det är det affärsbenet som ofta får mest uppmärksamhet. Försäljning till företag, B2B, upptar väldigt lite tid i rampljuset.
E-handlaren Lusini står med ett ben i båda leden, även om de främst är leverantör av utrustning till företag inom hotell, restaurang och spa. Under 2022 ökade de sin försäljning kraftigt från 60 till 78,3 miljoner kronor. Därmed passerade man till och med nivåerna före pandemin.
Men det har inte varit enkom positivt. Förlusten ökade från -1,3 till -2,8 miljoner kronor. Dessutom dämpades försäljningen under andra halvan av året.
Hotell- och restaurangbranschen, vår huvudmålgrupp, har påverkats av de höjda energikostnaderna under andra halvåret 2022. Detta har i sin tur lett till en nedgång i efterfrågan under hösten, skriver bolaget i årsredovisningen.
Både den svenska och den norska kronans utveckling har haft en negativ påverkan på vår lönsamhet, fortsätter de.
Man har dock inte accepterat läget, utan vidtagit flertalet åtgärder för att få fart på affären igen. Dels anställde man en säljare i Stockholm, ökade synligheten på Google och aktiviteten i sociala medier.
Ägaren fyller på
För att klara lönsamheten har man även dragit ner på administrativa personalkostnader i Sverige. Dessutom har moderbolaget fyllt på kassan.
Vi prognostiserar en förbättring av försäljningen under andra kvartalet. Ett kapitaltillskott på 8,5 miljoner kronor från moderbolaget erhålls under maj 2023. Detta har stärkt vårt eget kapital, samt säkerställt bolagets finansiella ställning för 2023.
Lusini ägs av HotelWäsche Erwin Müller GmbH & Co.KG.