För den som vill trygghetsmärka sin webbutik i Sverige finns det två certifikat som dominerar marknaden, nämligen Trygg E-handel och Certifierad E-handel. Men det kostar, skriver Jimi Wikman, bloggare på Mortfiles.se.
För att erhålla en mindre logga på sin webbplats debiterar Trygg E-handel 2 500 kronor i anslutningsavgift och sedan ytterligare 4 000 kronor per år. Certifierad E-handels logga får e-handlaren utan att betala någon anslutningsavgift, men däremot en månadsavgift på 199 kronor.
Bägge trygghetsleverantörer erbjuder, förutom loggan, en sida där uppgifter för e-handlarens verksamhet åskådliggörs tillsammans med signaturer av ansvariga kontrollanter. Däremot är det inte så många som länkar vidare till denna sida, skriver Wikman.
Han ställer sig också frågan om det verkligen lönar sig att betala för att trygghetsmärka sin webbutik. Kollar gemene konsument verkligen certifieringsprinciper innan köp? Om inte; fungerar då vilken logga som helst?