ANNONS

Trygg E-handel ger ut sina medlemmars E-post

Trygg E-handel ger ut sina medlemmars E-post

Svensk Digital Handel har blivit påkomna med att ge ut medlemmarnas e-post. Det ska gälla de e-handlare som använder certifieringen Trygg E-handel som blivit drabbade av oönskad e-post.

ANNONS

I fredags publicerade Joel Svensson ifrån Partykungen.se ett surt meddelande på Facebook. Han hade fått ett reklammail, spam, ifrån The Insert House. Ett företag som vi skrivit om tidigare och som använder e-handlares paket som reklamkanal. Företaget har även ingått ett samarbete med Svensk Digital Handel.

- Vår strävan att främja e-handelsutvecklingen i Sverige understryks av vårt samarbete med The Insert House. Trygg e-handlare kan nu dra nytta av sin egen och varandras marknadsföringskanaler och på så sätt utöka sin affärsverksamhet på ett tryggt och säkert sätt, sade Jonas Ogvall, VD på Svensk Digital Handel (SDH).

Minst lika mycket som e-handlare gillar att marknadsföra sig så ogillar de oönskad e-postreklam. Att medlemmar i Trygg E-handel, i sken av detta samarbete, får säljmail ifrån The Insert House klingar förstås inte speciellt bra.

- Man är ju lite lagom less på alla säljsamtal med "specialerbjudanden" från säljare till kvällstidningarna. Men när gav vi tillåtelse till Trygg E-handel att sälja vidare våra kontaktuppgifter för att de nu ska börja maila mig personligen också?, frågar sig Joel Svensson.

E-handlare instämde snabbt med Joels klagomål och några av kommentarerna var följande.

- HÃ¥ller med dig Joel ett oskick av Trygg E-handel.

- Reagerade också på detta. En annan sak: Bedrivs det överhuvudtaget någon verksamhet inom Trygg e-handel mer än att skicka ut de årliga fakturorna?

- Är du säker på att de har fått uppgifterna från SDH? Har varit business partner i 6 år och aldrig fått en lista med kontaktuppgifter. Däremot är det ju lätt att se vilka som är medlemmar, kolla upp vem som äger bolaget och sen nämna att man är Business Partner till SDH.

I frågan om det var SDH som gett ut e-postadresserna så erkänner branschorganisationen att företaget fått uppgifterna via dem.

När vi och andra frågar om de faktiskt sålt e-postuppgifterna så förklarar Svensk Digital Handel att det skett ett misstag.

Vi försökte i fredags nå Jonas Ogvall för en kommentar men han ska inte vara anträffbar förrän den 1 april.

 

Mailet i sin helhet finner ni här

Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se