ANNONS

Trustpilot gör en förlust på över 200 miljoner kronor

Trustpilot gör en förlust på över 200 miljoner kronor
Hanno Damm, CFO

Del av en ambitiös tillväxtstrategi.

ANNONS

Kundomdömestjänsten Trustpilot kommenterar idag sina siffror från fjolåret. Det danska företaget som idag bedriver verksamhet i Nordamerika och Europa omsatte 62 miljoner dollar under 2018, nära 600 miljoner kronor. Vilket ska vara en ökning med 28 procent jämfört med året innan.

"Ett riktigt bra år"

E-handelsleverantören gör dock samtidigt en förlust på 23,4 miljoner dollar, eller runt 220 miljoner kronor. Detta ska vara en planerad förlust för att ta nya marknadsandelar.

- 2018 har varit ett riktigt bra år för Trustpilot, vi har fortsatt att investera i våra kunder och global tillväxt. Vårt resultat för 2018 stämmer bra överens med våra satsningar och vår övergripande strategi, som resulterat i en ökad tillväxt på nästan 30 procent, säger Trustpilots ekonomichef Hanno Damm i ett pressmeddelande.

Över 1,5 miljoner kundomdömen sägs varje månad lämnas via Trustpilot och 260 000 webbplatser har nu ett så kallat TrustScore, vilket är Trustpilots egna bedömningssystem. Företaget har hittills tagit in 173 miljoner dollar i riskkapital och den senaste rundan var i mars i år då man genfomförde en runda på 55 miljoner dollar, där bland annat svenska Northzone deltog.

LÄS ÄVEN: Expert: Butiker som betalar Trustpilot får bättre betyg

Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se