Trumpadministrationens handelskrig mot Kina kan komma att slå hårt mot den amerikanska e-handeln. Analytikern Merrill Lynch på Bank of America varnar för att Amazon kan tvingas till en prishöjning på 2,1-2,6 procent för att kompensera för de senaste tarifferna på kinesiska varor, rapporterar Reuters.
Den amerikanska detaljhandelsjätten Target, som även de bedriver omfattande e-handel, har i sin tur bett leverantörerna att bära de ökade kostnader som handelskriget innebär.
En sista utväg
Vi förväntar oss att ni utvecklar lämpliga beredskapsplaner, så att vi kan undvika att höja priserna, skriver Target-chefen, Mark Tritton till leverantörerna enligt Financial Times.
De nämner dock att också de till slut kan tvingas till prishöjningar som “en sista utväg”.
En pågående strid
USA har under året successivt trappat upp handelskriget och höjt importtullarna på allt från mjölk och blöjor till elektronikvaror. I princip hela USA:s import från Kina omfattas i höjningarna. Kina i sin tur har svarat med att höja importtullarna på runt 5000 amerikanska varor, som exempelvis jordbruksvaror, bilar och råolja.