ANNONS

Trots skarpa uppmaningen - mellandagsrea i butikerna

Foto på Stefan Löfven: Ninni Andersson/Regeringskansliet

Försöker locka kunderna till e-handeln.

ANNONS

Branschen håller hårt i shoppingtraditionerna. Det blir mellandagsrea även i år, trots Folkhälsomyndighetens skarpa uppmaning. Igår fick vi höra från såväl Kappahl som Indiska och Webhallen och nu följer vi upp med en rejäl rad jättar och deras planer inför avslutningen på julhandeln.

Det verkar som att i princip samtliga tillfrågade aktörer kommit fram till ungefär samma lösning. Att försöka dra kunderna till e-handeln, men att butikerna ändå hålls öppna som vanligt med gällande säkerhetsåtgärder på plats.

H&M, vars butiker haft det oerhört tufft under pandemin, kommer inte att ställa in sin rea i år. Istället kommer man att lägga krutet på minskad trängsel och köbildning.

Säkerheten för våra kunder och anställda är vår högsta prioritet och vi anpassar oss efter myndigheternas rekommendationer. Svensk Handel har efter dialog med Folkhälsomyndigheten förtydligat att rean i sig inte är ett problem så länge handeln sker på ett säkert sätt. Vi kommer därför att ha rea, och har sedan tidigare genomfört ett flertal förebyggande försiktighetsåtgärder i butiker för att bland annat minska köbildning och trängsel, säger Petra Buchinger, presskontakt på H&M Sverige, till Ehandel.

Inte heller Elgiganten, som haft ett suveränt försäljningsår, kommer att blåsa av sina kampanjer. Här väljer man att med hjälp av riktade kampanjer försöka få kunderna att fynda på nätet istället.

Sedan presskonferensen i fredags eftermiddag den 18/12 har vi arbetat med mängder av åtgärder för att anpassa verksamheten efter de nya riktlinjerna. Vi har skapat förutsättningar för att kunna genomföra mellandagsrean helt online. Vi uppmanar alla våra kunder att handla på elgiganten.se för att motverka trängsel på handelsplatser och i butiker. För att kunna hjälpa de som önskar extra rådgivning och hjälp har vi kraftigt utökat vår Live Video Shopping-kapacitet, från 250 till 4 000 videosamtal per dag, berättar Li Persson, kommunikationschef på Elgiganten och fortsätter:

Eftersom en ökad e-handel leder till överbelastning för många utlämningsställen försöker vi också ta ansvar för hela ledet genom att erbjuda våra kunder leverans via Drive-In eller upphämtning vid lokalt varuhus. Vår Drive-In-lösning implementerades redan i våras men här har vi också utökat kapaciteten och har nu totalt 1580 dedikerade parkeringsplatser fördelat över våra stora varuhus.

Åtgärderna innebär dock inte att erbjudandena tas bort ur butik.

Vårt kundlöfte är att alltid erbjuda samma pris oavsett i vilken kanal man väljer att handla i, det löftet kommer vi att hålla fast vid även om vi inte kommer att kommunicera och driva någon rea-kampanj i butik.

Hos Kjell & Company satsar man på en liknande lösning, där just hämta utanför butik och tekniska lösningar ska säkra l kundtillströmningen i e-handeln.

Vi kommer att anpassa vår kommunikation detta speciella år och uppmana våra kunder att använda våra tjänster som ”Hämta utanför butik”, ”Livemöte med Kjell” samt handla på kjell.com med hemleverans. Vi kommer inte att några erbjudanden som är unika för fysisk butik, våra kunder kan därmed ta del av samtliga våra erbjudanden på ett säkert sätt, säger Joel Rönneman, CCO på Kjell & Company.

"Kommer inte marknadsföra"

Akademibokhandeln i sin tur väljer att inte pusha lika hårt för mellandagsrean som tidigare år, för att undvika att folk flockas i och kring butikerna.

Vi har sett över vår kommunikationsplan och vår hantering av mellandagsrean och vi gör en hel del justeringar baserat på den nya rekommendationen. Vi kommer inte att marknadsföra mellandagsrean i våra externa och interna kanaler som planerat och vi justerar även budskapet i butik. Vi har sedan tidigare åtgärder på plats för att kunna säkerställa distansering och en säker miljö för både våra kunder och anställda och vi fortsätter självklart med denna hantering även under mellandagarna. Vi kommer också att införa ett maxantal för kunder i våra butiker, meddelar Johan Junehed, försäljningschef på Bokhandelsgruppen.

LÄS ÄVEN: Mellandagsrean i år – ”vi kan inte bestämma”

Modekedjan Gina Tricot gör som kollegorna och konkurrenterna, det vill säga att man försöker att inte uppmuntra ivriga fyndjägare till butikshyllorna. Även här förlitar man sig på tidigare införda säkerhetsåtgärder och hoppas att köpen görs i e-handeln.

Vår vinterrea pågår under en längre period och i samband med de nya restriktionerna väljer vi nu att rikta vår kommunikation samt styra trafiken till vår webbshop. Vi väljer att inte uppmuntra våra kunder till att shoppa i butik, utan hänvisar till att välja onlineshopping i samband med rean. Vi har sedan länge kommunicerat max antal besökare i butik, vi erbjuder även handsprit på butiksytan samt uppmanar våra kunder till att hålla avstånd för tryggare shopping. Detta för att minska trängseln då vi värnar om våra kunder och vår personal. Det är viktigt att vi alla nu hjälps åt för att skapa trygghet och minska smittspridningen, säger Anna Örneblad, Head of Campaign på Gina Tricot.

MQ Marqet, som haft ett intensivt år med såväl konkurs som återuppståndelse, kommer att köra på i vanlig ordning, men med erforderliga säkerhetsrutiner.

Vi kommer att ha rea i butikerna och har rutiner för att undvika trängsel för att skapa en trygg handel både för våra kunder och vår personal. Men, precis som alltid, är de kunder som föredrar att handla online välkomna till vår e-handel, säger Marie Sandahl, Business Control/IR på MQ Marqet.

"Åtgärder som fungerar"

Vi skrev igår om hur XXL skickade ut ett mail till sina kunder om att man flyttar mellandagsrean till e-handeln. Men även här går det också att hitta erbjudandena i butik.

Det blir väldigt annorlunda i år, butikerna kommer vara öppna men vi uppmanar våra kunder att handla online och styr försäljningen dit i vår marknadsföring, säger Anders Andrén, presskontakt på XXL och fortsätter:

Vi tar våra medarbetares och kunders säkerhet och trygghet på största allvar. Vi har väldigt stora butiker och kommer att ha tuffa begränsningar i besöksantal och kundvärdar som håller koll på att detta följs till punkt och pricka. Erfarenheten från Black Friday, som numer är större än mellandagsrean, visar att det här är åtgärder som fungerar.

Cervera gör också sitt för att försöka få konsumenterna att surfa in på webbutiken istället för de fysiska.

Vi följer Folkhälsomyndighetens rekommendation och kommer koncentrera vår mellandagsrea till online, säger Erika Dalle, marknadschef på Cervera.

Några som däremot sticker ut ur mängden är Lyko. De kommer nämligen inte att ha en fullskalig mellandagsrea i någon av sina kanaler.

Vi kommer inte ha någon bred mellandagsrea i år, varken i våra butik eller online. Vi kommer endast att ha aktivering på några enstaka artiklar, meddelar Tom Thörnblom, kommunikations- och hållbarhetschef på Lyko.

Men allt som allt kan vi konstatera att visst blir det mellandagsrea i år igen. Men med en förhoppning om att den flyttar ut på nätet i betydligt större utsträckning än innan. Huruvida konsumenterna kommer att kunna hålla sig borta från att leta klipp i butiker, trots alla insatser att driva dem till e-handeln, återstår att se.

Vill du veta hur Kappahl, Indiska och Webhallen möter mellandagsrean? Då kan du läsa artikeln nedan.

LÄS ÄVEN: Så tacklar handlarna mellandagsrean

Nils Lund
nils@ehandel.se