Modebranschen har slitit ont i pandemin. Även Zalando har vinstvarnat och har mycket riktigt vänt till förlust under det första kvartalet. Men överlag lyckades man ändå bättre än den dystra prognosen.
Mitt i krisen kan man nämligen rapportera om en tillväxt på tio procent, jämfört med samma period förra året. Intäkterna landade på 1,5 miljarder euro.
Vi lyckades snabbt hitta svaren på utmaningarna som uppstod i mars. Nu ser vi en tydlig, mer positiv utveckling under de första veckorna av det andra kvartalet, säger David Schröder, CFO på Zalando, i en kommentar.
Det justerade EBIT-resultatet föll till minus 98 miljoner euro. Däremot ser man just på framtiden och spår fortsatt tillväxt och ett justerat EBIT-resultat på mellan 100 och 200 miljoner euro.
Vi är övertygade om att vi kommer att växa tvåsiffrigt och gå med klar vinst under 2020. Det kommer att ge våra partners utrymme att växa och ta ytterligare marknadsandelar i en svår ekonomisk tid. Många av dem har redan tydligt ökad sin aktivitet på vår plattform de senaste veckorna och vi kommer att fortsätta att göra det ännu enklare för dem att nå kunder över hela Europa, säger Rubin Ritter, vd på Zalando.
LÄS ÄVEN: Varnar för kraftigt resultattapp: ”Har verkligen haft negativ effekt”