Häromdagen rapporterade vi om ett ramaskri i sociala medier när e-handlaren Skincity gett ut sin adventskalender i förtid till influencers. Ett tilltag som irriterade många inbitna fans av Skincity.
LÄS ÄVEN: Kritikstorm när Skincity släppte julkalender till influencers
Sidan gick ner
Julkalendern i sig verkar det dock inte ha varit något problem med, när Skincity nu meddelar hur försäljningen har gått. Trots att man i år ökade upplagan så ska kalendrarna flugit av lagerhyllorna.
Vi känner ju till det stora intresset för kalendern och hade i år ökat upp antalet kalendrar. Vi hade även förberett med ett antal olika åtgärder för att inte riskera för hög belastning på sajten vid kalendersläppet. Men vi hade enorm trafik redan innan kalendern släpptes och när den sedan lanserade så gick sidan ner en kort stund på grund av trycket, berättar Greta de Freitas, marknadschef på Skincity.
En hållbar kalender i år
Faktum är att företaget sålde "tusentals kalendrar" bara under de första 30 minuterna, när de släpptes i onsdags. Och efter fyra timmar fanns det inga kalendrar kvar. En skillnad från tidigare år är även att kalendern i sig är mer miljövänlig.
I år har vi valt att utforma vår adventskalender på ett sätt där kunderna får möjlighet att återanvända hela kalendern. Alla produkter är omslutna av numrerade tygpåsar, fina som grandekorationer eller som en överraskande adventskalender till någon nästa år? Och alla produkter ligger i en rymlig resenecessär med flyttbara fack, så du kan skräddarsy din beautynecessär exakt efter vilken resa du gör, förklarar Madeleine Altrichter, Concept Manager på Skincity.