Lampgallerian, som precis som det låter säljer det mesta inom belysning, hade en lysande tillväxt under pandemiåren. Mellan 2019 och 2021 ökade bolaget sin försäljning från 54,1 till 119,3 miljoner kronor, och det med en stabil vinst på sista raden.
LÄS ÄVEN: Jätten förlorade 100 miljoner – kan tvingas sälja varumärken
Under fjolåret stannade tillväxten däremot av något och landade till slut på 117 miljoner. Samtidigt gjorde man ett resultat (EBIT) på 7,7 miljoner kronor.
2022 var ett väldigt utmanande år där vi tvingades in i en lågkonjunktur, post corona med lägre efterfrågan och en ostabil omvärld med Rysslands invasion av Ukraina. Precis som corona gav en ökad efterfrågan av näthandel blev detta "the perfect storm" fast med sämre försäljning och lägre efterfrågan som följd, skriver bolaget i sin årsredovisning.
Tidiga insatser
Att Lampgallerian lyckades hålla uppe försäljningen under fjolåret, ska enligt bolaget själv till stor del bero på att man tidigt genomförde en rad satsningar på utländska marknader.
Detta gav stort genomslag vilket gjorde att vi kunde bibehålla den totala årsomsättningen, vilket var mycket starkt med tanke på världsutvecklingen och jämförande bolag, skriver de i rapporten.
Under 2023 planerar bolaget, som ägs av e-handelskoncernen BHG Group, att utöka antalet nya marknader. Något man hoppas ska göra så att tillväxten och lönsamheten fortsätter i rätt riktning.
Om Sverige går in i en svår lågkonjunktur så kommer efterfrågan att minska drastiskt vilket även kommer att påverka vår försäljning. Även omvärldsfaktorer så som landskonflikter kan störa försäljningen till andra länder. Med det sagt, så har vi skurit ner alla kostnader som går att skära ner och är bra rustade kostnadsmässigt inför eventuellt sämre tider.